Media|02.03.2017|15:35
Strhujúci slovenský film podľa skutočných udalostí

Napívaný politický thriller bez dobrého konca.

Príbeh, ktorý stále nemá dobrý koniec

Posledný deň prvého roku mladej slovenskej republiky sa chýli ku koncu. Všetci oslavujú. Kráľ podsvetia Efendi, aj Prezident. Iba Predseda nemá čo oslavovať. Prezident, ktorému on sám vyšliapal chodník k funkcii, odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra. Prezident sa stane nepohodlným. Ako ho prinútiť počúvať, čo chce Predseda? Prezidentovho syna o niekoľko mesiacov neskôr za bieleho dňa organizovaná skupina zmláti a zavlečie do zahraničia. Mladý agent Tajnej služby Oskar, gniavený svedomím, sa prizná vyšetrovateľovi, že sa zavlečenia zúčastnil na príkaz svojich nadriadených. A mafia si počas únosu podala ruky s Tajnými, ktorým šéfuje Predsedov Chalanisko. Oskar sa v strachu o svoj život s pomocou kamaráta Roba ukryje a zdanlivo sa po ňom zľahne zem. Robovo auto o niekoľko mesiacov vybuchne a chlapec, jediný kontakt na Oskara, v ňom zhorí zaživa.Marta sa snaží domôcť spravodlivosti pre seba, pre mŕtveho, pre jeho mamu, pre svojho zavraždeného brata a pre nás všetkých, ktorí sme mlčanlivými svedkami udalostí, na ktoré nikdy nesmieme zabudnúť.

 V tomto jedinečnom politickom thrilleri nájde divák všetky temné postavy z 90. rokov minulého storočia ako napríklad Ivan Lexa, ktorého stvránil Milan Ondrík, exprezident Michal Kováč, ktorého hral Maroš Kramár a nie v poslednom rade Mečiarove amnestie. Desivé udalosti, ktoré sa odohrali v historii Slovenska dostali hranú podobu. Film natočený podľa skutočných udalostí poukazuje na to, že ľudia sú ochotní spraviť kvôli peňiazom hocičo, aj zabíjať.

Ako Únos vznikal

Generácia tridsaťročných filmových tvorcov prichádza s filmom, na ktorý doposiaľ nik nenabral odvahu. Únos sa chce vysporiadať s našou nedávnou minulosťou a v ničom nezaostávať za európskou produkciou kriminálnych filmov. Počiatky vzniku projektu siahajú do polovice prvého miléniového desaťročia. Boli poznačené snahou súkromných osôb i verejne pôsobiacich inštitúcií o zastavenie vývoja filmu. Prvé kamerové testy vznikli v roku 2013, ešte pod názvom Ži a nechaj žiť, ako presná rekonštrukcia zavlečenia syna prezidenta Michala Kováča podľa svedectva zúčastnených osôb. Následne sa producent rozhodol vymeniť celý tvorivý a realizačný štáb. Scenára sa ujala Mariana Čengel Solčanská, ktorá predtým napísala a zrežírovala filmy Legenda o Lietajúcom Cypriánovi, Obhliadka, Miluj ma alebo odíď (dialógy a réžia) a Láska na vlásku.

Tentoraz sa jej práca na scenári od predchádzajúcich projektov líšila najmä v tom, že scenár prepisovala a dopisovala aj v dňoch medzi nakrúcaním, dokonca i počas nakrúcania samotného. Nakrúcanie filmu padlo presne na dvadsiate výročie vraždy Roberta Remiáša, kľúčového svedka úteku Oskara Fegyveresa a jeho jedinej spojky s domovom.

Určite si nenechajte ujsť tento nevšedný a dramatický príbeh plný pravdivých faktov, skvelých hereckých výkonov a silných momentov, ktoré vás nepochybne dostanú. V kinách Cinemax ho môžete sledovať už od 2.marca.

Klaudia Fiolová
foto @cinemax

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan