Travel|21.06.2017|10:27
Ázijské autá štatisticky najazdia najmenej kilometrov, najviac Škodovky

Výnimkou je kategória MPV, v ktorej francúzske a nemecké autá najazdia za 8 rokov viac ako české

Najväčší predajca ojazdených automobilov v strednej Európe AAA AUTO spracoval štatistiku priemerne najazdených kilometrov u áut rozdelených podľa krajín, kde boli vyrobené. Štatistika  zahŕňa  vozidlá, ktoré prešli autocentrami AAA AUTO od 1. 1. 2013 do 10. 5. 2017 na Slovensku a je rozdelená do 4 kategórií – mini a malé vozidlá, nižšia stredná trieda, stredná trieda a MPV. Priemerný nájazd bol sledovaný u áut v piatom a ôsmom roku od výroby.

O tom, že vozidlá Škoda sú medzi slovenskými vodičmi najobľúbenejšie, dlhodobo svedčia štatistiky predajov nových aj ojazdených áut. S ich obľubou ide ruka v ruke aj počet kilometrov, ktoré škodovky v priebehu svojho života  najazdia. Od mini vozidiel typu Škoda Citigo, cez malé Fabie, až po Octavie v nižšej strednej triede je zo štatistiky viditeľné, že za osem rokov prevádzky  najazdia priemerne najväčšiu porciu kilometrov. Hneď v závese sa držia vozidlá nemeckej  produkcie. Tie za zmieňovaných osem rokov  prejdú iba nepatrne menej.

„Je zaujímavé sledovať, aký sa na Slovensku a v Čechách stal zo škodoviek fenomén. Po revolúcii bol obrovský dopyt v podstate po akomkoľvek „západnom aute“. Záujem o škodovky ale neutíchol a trvá dodnes. Nepochybne je to dané kvalitou a trvanlivosťou mladoboleslavských áut,“ komentuje obľubu škodoviek generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

Opakom v prípade najazdených kilometrov sú autá pôvodom z ázijských krajín. V porovnaní s nemeckými a francúzskymi vozidlami najazdia spravidla menej. Oproti  škodovkám je rozdiel ešte výraznejší. „Hlavne japonské autá nebývajú vo firemných flotilách. To je jeden z dôvodov, prečo s nimi majitelia najazdia v priemere menej kilometrov,“ dopĺňa Topolová.

Rozdelenie áut podľa počtu najazdených kilometrov, krajiny pôvodu a veku:  

Mini a malé vozidlá

Japonsko

Nemecko

Francúzsko

Kórea

Škoda

do 5 rokov

50 253

58 136

59 242

54 519

87 953

do 8 rokov

81 090

95 196

83 299

84 241

107 075

 

 

 

 

 

 

Nizšia stredná

Japonsko

Nemecko

Francúzsko

Kórea

Škoda

do 5 rokov

62 184

121 077

91 281

75 016

131 719

do 8 rokov

106 447

143 539

119 988

107 402

173 246

 

 

 

 

 

 

Stredná trieda

Japonsko

Nemecko

Francúzsko

Kórea

Škoda

do 5 rokov

130 714

141 104

128 458

102 390

148 492

do 8 rokov

148 947

171 481

168 248

104 282

168 015

 

 

 

 

 

 

MPV

Japonsko

Nemecko

Francúzsko

Kórea

Škoda

do 5 rokov

86 334

129 317

120 275

65 345

94 292

do 8 rokov

98 732

150 423

137 129

103 054

126 965

 

Výnimku tvorí kategória MPV vozidiel. Škoda ponúkala iba model Roomster. Naproti tomu ostatní výrobcovia sa rodinným vozidlám venujú už dlhšiu dobu.

Čo poradiť tým, ktorí pri výbere ojazdeného automobilu hodnotia tiež jeho bezpečnostné parametre? Určite zvážiť nákup auta mladšieho roku výroby a taktiež s ak možno najvyšším počtom udelených hviezdičiek podľa metodiky NCAP. Crash test, pri ktorom sa v prísnych podmienkach čelne stretli dve vozidlá idúce rýchlosťou 60km/h, jednoznačne preukázal, že zatiaľ čo posádka so špičkovými bezpečnostnými parametrami má šancu vyviaznuť zo stretu s minimálnymi následkami, posádka druhého vozidla s podpriemerným hodnotením (teda iba dvomi udelenými hviezdičkami z piatich možných) bude vážne a možno aj smrteľne zranená. „Výber konkrétneho modelu auta a jeho vybavenia bezpečnostnými prvkami môže byť v prípade vážnejšej nehody voľbou medzi smrťou či životom. A kupujme iba auto so známou minulosťou. Nekvalitne opravené karosérie po väčšej havárii môže znamenať pre cestujúcich pri ďalšej nehode zvýšené riziko vážneho zranenia či smrti,“ upozorňuje Roman Budský z českého Týmu sliniční bezpečnosti.

 

foto: archív redakcie

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan