Media|05.02.2018|23:47
O pýche v láske a nesprávnom rozhodnutí

Nenechajte si ujsť skvelé divadelné predstavenie s názvom "Tektonika citov".

“Tektonika citov. Spomeň si, raz večer sme sa o tom rozprávali. City sa presúvajú ako platne zemskej kôry. Keď sa dajú do pohybu, spôsobujú kolízie, odliv a príliv, záplavy, erupcie, tsunami, zemetrasenia... Presne to, čo sme práve zažili.”

Eric-Emmanuel Schmitt je jeden z najúspešnejších súčasných francúzskych autorov, o čom svedčí aj preklad jeho diel do 40 jazykov. Jeho najnovšia hra Tektonika citov je priamym pokračovaním tradície francúzskej komédie mravov, ako ju vo vrcholnej podobe reprezentujú Marivaux alebo Musset. Láska, ako najvyšší ľudský cit, je tu podrobená skúmaniu z dnešného uhla pohľadu, v mnohom však nadčasového.

Hlavnými postavami sú Diana a Richard. Obaja sú ľudia z „lepšej“ parížskej spoločnosti, ktorí už za sebou majú istú životnú skúsenosť. Ona je skúsená ministerská pracovníčka (to vo Francúzsku niečo znamená!), venujúca sa otázke ženských práv; on je úspešný podnikateľ, ktorý sa Dianu celé roky pokúšal získať. Všetko až veľmi ideálne pre romantický a nesmrteľný vzťah. Začiatok hry pôsobí romanticky banálne.

Diana sa však rozhodne vyskúšať city a zamilovanosť Richarda. Ako sa dá očakávať, v tej chvíli sa všetko zhatí. Ba čo viac, nastane obrat o 180 stupňov. Ako by sa otvorila trinásta komnata, ako by sa láska mávnutím prútika premenila v čosi, čo sa podobá nenávisti. Obaja niekdajší milenci hrajú rafinované hry, v ktorých nie je vždy celkom jasné, či im ide o to, druhého získať, alebo ho zničiť. Napriek tomu, puto medzi nimi trvá až do samého konca... a možno aj po ňom.

Hra ponúka skvelé herecké príležitosti a s humoroným nadhľadom sa zahráva s veľmi vážnymi vecami a večnou ľudskou nespokojnosťou.

Mať rád a poznať , nie je vždy to isté...

Príbeh plný emócií, zvratov a vášne si môžete pozrieť v Mestskom divadle P.O.Hviezdoslava http://www.mestskedivadlo.sk/event/196044/tektonika-citov

Divadelná hra očami našej redakcie

Prvá premiéra v MDPOH v roku 2018 od režiséra Michala Spišáka.  Dielo od jedného z najznámejších a najuznávanejších spisovateľov, Érica-Emmanuela Schmitta vyznačuje humor, trefné slovné hry a tajomstvo. Láska, ktorá je vždy prítomným javom u všetkých autorov, je v hre Tektonika citov vystavená rôznym nečakanýnm skúškam. Aktuálnosť témy je na mieste v každom období - komplikované ľudské vzťahy, nestálosť citov a skúšky lásky sprevádzajú vzťahy aj v dnešných dňoch. Jednotlivé dialógy hry sú zrozumiteľné a napísané v jazyku 21.storočia kombinované  s inteligtentným francúzkym humorom. Písať alebo hovoriť o láske vôbe nie je jednoduché, keďže tento cit patrí medzi najkrehkejšie a robí človeka zraniteľným a chvíľami aj bezmocným.

Láska, pýcha a nesprávne rozhodnutie stojí v stredobode celej hry. Hlavné postavy diela kráčajú na tenkom ľade medzi láskou a nenávisťou. Vzťahová hra odzrkadľuje realitu vzťahov v každom veku. Diana (Petra Vajdová) a Richard (Milo Kráľ) zosobňujú na začiatku dokonalý zamilovaný pár a nevedeia jeden bez druhého vydržať ani pár minút. No v jednom momente mu Diana povie, že ho nemiluje, dúfajúc, že Richard o ňu začne opäť viac bojovať a bude ju milovať viac ako ona jeho. Ale to sa nestane. Richardovi sa nečakane uľaví a v Diane začína boj z pýchy a jej láska sa mení na nenávisť. V tomto momente sa začína predstieranie, zapeklité hry a pomsta za lásku. Diana odhodľaná pre všetko, zatiahne do jej krutej hry dve Rumunky žijúce v Paríži. Rodica a Elina, ktoré skončili vo veľkomeste ako prostitútky a preto nádej v lepší život, ktorý im ponúka Diana je pre nich viac než zaujímavá. Božidara Turzonovová v role Dianinej matky netúži po ničom inom, len aby sa dvaja zaľúbený vzali a tým by jej očami dokonalý Richard patril konečne do rodiny. Komická postava je závislá od prítomnosti mladého muža a uprednostňuje ho chvíľami aj pred vlastnou dcérou. Petra Vajdová sa perfektne vžila do Dianinej postavy a tektoniku citov spustila bravúrne a tým naštartovala sériu emočných situácií. Miloslav Kráľ si zahral úlohu chlapa, ktorý je vždy nad vecou a neriadi sa až tak emóciami ako jej bývalá partnerka.
Celá hra sa odohráva ako keby na dvoch scénach na jednom pódiu a tým je divák navedený na to, aby sa plne sústredil len na dialógy a priebeh hry.

Táto skvelá inscenácia plná humoru a emócií stojí určite za vzhliadnutie.


 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan