Zdravý životný štýl|18.01.2018|10:24
Ovos nad zlato

Blahodarné účinky ovsa sú ľuďom známe odnepamäti. Starodávni bojovníci sa už v 1. storočí nášho letopočtu posilňovali ovsenou kašou a nazývali ju „pokrm bohov“. Verili totiž, že im pomôže zdolať nepriateľa. Momentálne sa ovos neteší až takej obľube, čo je, vzhľadom na jeho bohatý obsah vitamínov, veľká škoda pre naše zdravie.

Ovos je pre naše telo mimoriadne prospešný po každej stránke. Pôsobí pozitívne na našu psychiku, srdce, reguluje činnosť štítnej žľazy, znižuje krvný tlak a cholesterol. Je to vďaka bohatému obsahu
beta glucanu, antioxidantov, proteínov, nenasýtených mastných kyselín a množstvu vlákniny. Okrem toho je to jediná obilnina, ktorá sa zatiaľ nijako nespája s genetickou modifikáciou. Ovos nám dodáva silu a vitalitu. Keďže pomáha stabilizovať cukor v krvi, je ideálnou voľbou pre diabetikov a jeho konzumácia pomáha aj pri nespavosti a nechutenstve. Odporúča sa aj pri chudnutí, keďže výrazne prispieva k trvalej redukcii tuku.

Vyvážené zloženie

Zázračnú obilninu robí z ovsa práve bohatý obsah beta-1,3/1,4-glucanu a rozpustnej vlákniny. Vláknina má hojivé a protizápalové účinky a pôsobí blahodarne na náš tráviaci trakt. Ovsený beta glucan v tele funguje ako tzv. prebiotikum, čo znamená, že chutí probiotickým (zdravým) baktériám. Tie sa vďaka beta glucanu množia a prospievajú imunite.

„Beta glucan je imunomodulátor, ktorý napomáha procesu hojenia pokožky, posilňuje imunitu a zabraňuje infekcii,” hovorí Ing. Adrián Doboly, odborník z biotechnologickej spoločnosti Natures.

Keď ovos chutí

Podľa EFSA (Európsky úrad pre bezpečnosť potravín) je potrebné skonzumovať aspoň 3 g ovseného glucanu denne, aby sme dosiahli štatisticky významnú redukciu cholesterolu, ktorá zas znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení.

Ovsená múka sa výborne hodí na prípravu lievancov či palaciniek, ale aj klasického chleba či pečiva. Ovsená vláknina nachádzajúca sa v ovsenej múke pomáha aj pri redukčnej diéte. Vláknina má schopnosť absorbovať vodu a následne zväčšovať svoj objem, čo prispieva k rýchlejšiemu a dlhšie trvajúcemu pocitu nasýtenia.

Vločky sa zas skvele hodia do polievok, na prípravu kaší, do pečiva aj müsli. Pred použitím sa môžu opražiť, čo im pridá skvelú arómu aj chuť. Z ovsa sa dá dokonca urobiť aj čaj, ktorý v tomto ročnom období príjemne zahreje a ochráni proti bacilom. Dôverujte receptom dávnych predkov a doprajte si ovos každý deň. Telo vám to oplatí vitalitou, skvelým pocitom a štíhlou líniou.

Ak majú bábätká či malé deti citlivú, problematickú kožu alebo ekzémy, odporúčajú sa ovsené kúpele.

 

foto: iStock

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan