Media|01.12.2017|12:06
Už len 20 % Slovákov kupuje všetky vianočné darčeky v klasických obchodoch

Darčeky z e-shopov pomaly dobiehajú kamenné prevádzky

Každý tretí Slovák už má nakupovanie vianočných darčekov rozdelené tak, že asi polovicu kúpi v kamenných obchodoch a druhú online. Len pätina ľudí nakupuje všetko výlučne v klasických prevádzkach. Čoraz väčšiu obľubu navyše u nás získavajú zahraničné e-shopy, kde hrá prím kúpa oblečenia a elektroniky. Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu - už počas novembra a začiatkom decembra. Stále sa nájde však aj dvadsať percent takých, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami. Zhruba tretina opýtaných k výberu darčekov pristupuje pragmaticky, doma si navzájom povedia, kto čo chce. Ešte je tu však aj 8 percent tradične založených ľudí, ktorí píšu list Ježiškovi. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.
 
Online alebo klasika? 
Z roka na rok vo svete a samozrejme aj na Slovensku pribúda ľudí, ktorí riešia nakupovanie vianočných darčekov pohodlne cez internet. Na druhej strane zase ubúda „klasikov“, ktorí sú zvyknutí len na priamy predaj. Tretina ľudí u nás to má rozdelené tak, že asi polovicu nakúpi v e-shopoch a druhú polovicu v kamenných obchodoch. Traja zo stovky respondentov už všetky prekvapenia pre blízkych zaobstarajú výlučne online. 
Stále je tu však ešte dvadsať percent Slovákov, ktorí zase všetko kúpia v klasických prevádzkach. „Oba spôsoby majú svoje pre a proti. Ak využijete e-shopy, vyhnete sa stresu z preplnených nákupných centier, čakaniu v radoch, dopravným zápcham či problémom s parkovaním. Na druhej strane je tu zase riziko, že tovar objednaný online nebude úplne taký, ako ste videli na ilustračných obrázkoch, prípadne je tu isté riziko, že k vám nedorazí včas. Počítať musíte aj poplatkami za jeho doručenie,“ hodnotí analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller. Vo všeobecnosti platí, že k online nakupovaniu inklinujú skôr mladšie ročníky a ľudia s vyšším vzdelaním.
 
Muži nakupujú na poslednú chvíľu
Keď sa pozrieme na to, kedy Slováci nakupujú darčeky, prieskum jasne ukázal, až dve tretiny ich radšej zháňajú s dostatočnou časovou rezervou, teda v priebehu novembra a začiatkom decembra. Dokonca sa nájde desať percent takých, ktorí ich postupne pokúpia v priebehu celého roka. Naopak, stále však je medzi nami aj pätina ľudí, ktorí riešia darčeky úplne „na knap“, teda len pár dní pred Vianocami. „V tomto smere sú viac zodpovedné ženy ako muži, ktorí si nechávajú nakupovanie darčekov na poslednú chvíľu omnoho častejšie“, približuje R. Müller. 
 
Mnohí riešia darčeky pragmaticky
Čím originálnym tieto Vianoce zasa prekvapiť svojich najbližších? Tak s tou to otázkou evidentne nemá problém viac ako polovica opýtaných, ktorí sa v prieskume vyjadrili, že ich dobre poznajú a tak vedia, aký darček ich najviac poteší. Zhruba tretina Slovákov k tomu pristupuje pragmaticky a doma si teda navzájom povedia, čo by kto na Vianoce chcel. Ďalších dvadsať percent zase nič nenecháva na náhodu už počas roka, kedy si zapisujú jednotlivé priania. No a máme stále aj skupinu ľudí, ktorí nedajú dopustiť na staré tradície - 8 percent Slovákov totiž každoročne píše list Ježiškovi so svojimi prianiami.    
 
Fičia zahraničné e-shopy
Svet internetu nepozná hranice a platí to samozrejme aj pri kupovaní darčekov. Skoro štvrtina opýtaných ľudí na Slovensku ich nakupuje na zahraničných e-shopoch, kde drvivá väčšinu z nich spomína výhodnejšie ceny a taktiež väčší výber tovaru. Kupujú tam predovšetkým oblečenie, ale aj elektroniku (mobily, tablety, notebooky a pod.), hry a hračky, športové vybavenie či kozmetiku. „Čoraz viac Slovákov či Čechov nakupuje tovar napríklad aj v čínskych e-shopoch, kde sú ceny naozaj viditeľne nižšie. Každopádne je ale bezpečnejšie platiť kreditkou alebo mať nízko nastavené limity na karte. Neodporúčam tam ale nakupovať tesne pred Vianocami, pretože kým k vám domov tovar dorazí, môže ubehnúť aj niekoľko týždňov“, radí R. Müller         
 
Niekde sa stále „nosí“ aj handmade
Hoci väčšina ľudí u nás darčeky nakupuje, nájde sa aj 20 percent Slovákov, ktorí ich vyrábajú vlastnoručne. Tri štvrtiny z nich argumentujú tým, že takýmto spôsobom určite niekomu darujú originálnu vec. „Pre ďalších je to jednoducho radosť či koníček a nemálo ľudí za tím vidí aj určitú úsporu peňazí. Predovšetkým medzi mladými získavajú na popularite aj služby zdielaných dielní, kde si ľudia jednoducho požičajú potrebné náradie a nemusia ho kupovať. Nezriedka  takto dokážu robiť aj  na zložitejších projektoch, trebárs pre svojich blízkych vyrobiť originálny dizajnový nábytok,“ dopĺňa analytik Home Creditu R. Müller. Keď už „handmade“, tak ide ale predovšetkým o dekorácie a menšie potreby do domácnosti, samozrejme nechýba štrikované a pletené oblečenie (šály, svetre, čiapky a pod.), ale aj ručne vyrábané hračky a šperky. 
     

 

* Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

 

foto: pixabay.com

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan