Beauty & Health|25.10.2017|17:33
VÝŽIVA DETÍ, DETSKÁ NADVÁHA A NEVHODNÝ PRÍSUN ENERGETICKY BOHATEJ STRAVY

Volám sa Monika Tělupilová. Som výživová poradkyňa a nutričná terapeutka. S projektom Pestrá strava som začala spolupracovať, pretože sa mi páči jeho koncept. Príde mi veľmi užitočné, odovzdávať informácie a interaktívne vzdelávať deti, rodičia i školy v oblasti výživy. Ďalší prínos vidím vo vzbudenie pozornosti rodičov a snahe o prípravu desiat pre deti. Ďalej potom možnosť konzultácie stravovania detí s kvalifikovaným poradcom priamo v prostredí školy. To je jeden z vhodných spôsobov, ako prinútiť rodičia k zmene stravovanie v rodine, pretože tam je väčšinou príčina nežiaducich stravovacích návykov detí.

Edukácie rodičov v oblasti detskej výživy môže pomôcť v prevencii detskej nadváhy a obezity. Ak potrebujeme pozitívne ovplyvniť stravovanie dieťaťa, tak je nevyhnutná systematická práca s rodičmi, ktorým sa treba osvetliť, ako by stravovanie detí aj celej rodiny malo vyzerať. Nemožno len upraviť stravovanie samotného dieťaťa, u ktorého sa objavila nadváha či obezita, bez toho aby došlo k zmene stravovanie celej rodiny. Obezita býva často problémom, ktorý sa nevyskytuje len u dieťaťa, ale často sa týka minimálne jedného z rodičov alebo blízkych rodinných príslušníkov.

Keďže je pre ľudí prirodzená tendencia vyhľadávať sladkú chuť a u detí najmä, tak by rodičia mali obozretne kontrolovať množstvo prijímaného cukru a mieru sladkej chuti, ktorú dieťaťu predkladajú. Myslím, že nie je prakticky možné vylúčiť všetok cukor, ale mali by sme sa snažiť o jeho rozumné a nenásilné obmedzenia. Ak zredukujeme príjem sladených nápojov a sladkostí, budeme kupovať polotučné neochutené mliečne výrobky, ktoré prípadne ochutíme ovocím, ovocným pyré alebo malým množstvom domáce marmelády či medu, tak znížime značné množstvo prijímaného cukru a teda aj nadmerný prísun energie. Okrem cukru je ďalej vhodné obmedzovať spotrebu potravín bohatých na obsah tuku. Vyhýbať sa teda vyprážaným jedlám, tučným mäsovým výrobkom a dávať prednosť polotučným mliečnym výrobkom, chudému mäsu či rybám. Akékoľvek vykonané zmeny by mali byť postupné, nenásilné, ale pokiaľ možno trvalé.

V prípade nejasností o vhodnom stravovania sa môžu rodičia poradiť s kvalifikovaným výživovým poradcom alebo priamo nutričným terapeutom, ktorý je schopný vyhodnotiť individuálne potreby dieťaťa a nastaviť vhodný dlhodobý stravovací plán vychádzajúci z podložených a odborných informácií.

 

PRE VIAC INFORMÁCIÍ:

www.vyzivovyporadce-brno.cz

 

foto: archív M.T.

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan