Site icon WomanMan

L. Ivan: Situáciu s nedostatkom vodičov v Bratislavskom kraji vyriešime. Problém je však celoslovenský

Nedostatok vodičov v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji vyrieši ARRIVA zvyšovaním miezd, náborovým príplatkom alebo dovezením vodičov zo zahraničia. ARRIVA vyplatí s prvou výplatou každému vodičovi, ktorý podpíše zmluvu do 26. novembra a začne voziť cestujúcich v Bratislavskom samosprávnom kraji, náborový príspevok 4 000 eur. Nedostatok vodičov však nie je len problém ARRIVY, preto jej šéf upozorňuje na potrebné štrukturálne a legislatívne zmeny.

Víťaz súťaže o poskytovateľa verejnej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) podal najlepšiu ponuku, splnil všetky technické podmienky a zabezpečil dostatok moderných autobusov, vrátane 120 úplne nových autobusov. Od spustenia služby však nový dopravca rieši nedostatok vodičov, ktorý spôsobuje obmedzenia v prímestskej autobusovej doprave.

Výmeny dopravcov po verejných súťažiach sú v európskych krajinách úplne bežné. Rovnako bežné je aj to, že väčšina zamestnancov pôvodného dopravcu pokračuje v poskytovaní služieb cestujúcim u nového dopravcu. Pôvodný dopravca v BSK zamestnával okolo 400 vodičov, z ktorých väčšinu sme pripravení zamestnať za lepších platových podmienok. Garantujeme im náborový príspevok vo výške 4 000 eur vyplatený s prvou výplatou, priemernú mzdu 1 500 eur, 600 eur navyše, keď získajú ďalšieho kolegu – vodiča, každoročné zvýšenie platu o 5 %  počas najbližších 10 rokov. Kľúčové požiadavky vodičov a odborárov sme teda nielen naplnili, ale v oblasti platových podmienok výrazne zlepšili. Teraz je na vodičoch, aby sa vrátili ku volantom a nenechali viac cestujúcich v Bratislavskom kraji čakať,“ povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.

Podľa jeho slov môžu záujemcovia o prácu získať náborový príspevok, keď podpíšu pracovnú zmluvu do 26. novembra. „Verím, že pre časť vodičov pôvodného dopravcu bude tento plat a náborový príspevok, ktorý záujemcom vyplatíme spolu s prvou výplatou, dostatočným argumentom,” zdôraznil L. Ivan. ARRIVAeviduje po zverejnení výšky náborového príspevku 55 nových záujemcov o prácu, z toho 50 o prácu vodiča. „Vodičov zaraďujeme na linky do 24 hodín od podpisu zmluvy, vďaka čomu sa situácia pomaly zlepšuje. Po zaradení každého ďalšieho vodiča aktualizujeme informácie o tom, ktoré spoje budú jazdiť a zverejňujeme ich každý deň. Cestujúci ich nájdu na našej web stránke. Posilnili sme aj call centrum, kde ľudia získajú informácie o spojoch,“ povedal L. Ivan. ARRIVA rokovala aj s majiteľmi mikrobusov. Cestujúcich v Bratislavskom kraji by mali začať voziť od budúceho týždňa. Koncom novembra príde na Slovensko prvá skupina vodičov z Ukrajiny. Tí začnú voziť cestujúcich po absolvovaní zákonom predpísaných postupov. „Bol by som radšej, keby ľudí na Slovensku vozili vodiči zo Slovenska. Ale ak je ich nedostatok, musíme hľadať aj inde,“ dodal.

Okrem obmedzení dopravy spôsobených nedostatkom vodičov, sú cestujúci nespokojní aj s niektorými úpravami cestovných poriadkov, resp. spojov, platných od 15. novembra, ktoré pripravila Bratislavská integrovaná doprava bez ohľadu na zmenu dopravcu. „Pripomienky cestujúcich prediskutujeme s Bratislavskou integrovanou dopravou, ktorá je zodpovedná za tvorbu cestovných poriadkov pre prímestskú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji. Veríme, že 12. decembra, teda ku dňu, kedy sa každoročne upravujú cestovné poriadky na celom Slovensku, budú cestovné poriadky upravené Bratislavskou integrovanou dopravou na základe požiadaviek cestujúcich,“ povedal L. Ivan.

Pokiaľ ide o nedostatok vodičov upozorňuje generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku, že nejde len o problém v Bratislave a jej okolí. Podľa jeho slov sú potrebné štrukturálne a legislatívne zmeny na trhu práce. „Aktuálny nedostatok vodičov v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji vyriešime. Zvyšovaním miezd, náborovým príplatkom alebo dovezením vodičov zo zahraničia. To všetko pomôže cestujúcim v prímestskej doprave Bratislavského kraja. Som však presvedčený, že nedostatok zamestnancov v rôznych odvetviach na Slovensku je potrebné riešiť aj systémovo. Pre odvetvie verejnej dopravy je na prvom mieste potrebná novelizácia zákona o cestnej premávke, ako aj zákona o organizácii pracovného času v doprave, ďalej zmena zákonníka práce a prípadne zníženie odvodov. A v dlhodobom horizonte aj systémové propopulačné opatrenia,“ uzavrel L. Ivan.

foto: ARRIVA

Exit mobile version