Podľa nového prieskumu spoločnosti Visa, vykonaného v lete v spolupráci s agentúrou Ipsos, obľubuje inovácie v platení čoraz viac Slovákov. Pre 8 z 10 opýtaných je platba kartou alebo mobilom cez platobný terminál najobľúbenejším spôsobom vyrovnávania účtu. Zvýšil sa počet zákazníkov, ktorým prekáža, ak prevádzka neponúka možnosť platby kartou. Kým vlani to tvrdili 3 z 10 Slovákov (29 %), v roku 2025 to považujú za problém už 4 z 10 opýtaných (40 %).
„Našim cieľom je zabezpečiť, aby si ľudia pri nakupovaní mohli vybrať svoj preferovaný spôsob platby. Prispôsobenie sa rôznym preferenciám pomáha obchodníkom nestrácať potenciálnych zákazníkov. Už päť rokov preto poskytujeme zvýhodnené podmienky pri zavedení terminálu cez program Slovensko platí kartou,“ povedala Ľubica Gubová, country manažérka spoločnosti Visa. Spoločnosť je jedným zo svetových lídrov v oblasti digitálnych platieb, ktorý uľahčuje transakcie medzi spotrebiteľmi, obchodníkmi, finančnými inštitúciami a vládnymi subjektmi na viac ako 200 trhoch.
Slovensko platí kartou je ústretový program pre obchodníkov, ktorí by chceli umožniť svojim zákazníkom platby kartou. Podnikateľ, ktorý posledných 12 mesiacov nemal terminál, ho teraz môže získať namiesto 6 až na 9 mesiacov bez paušálnych poplatkov. Prieskum agentúry Ipsos pre Visa hovorí, že po zavedení terminálu sa slovenským podnikateľom zvýšili tržby v priemere o 27 %.
Slováci sú čoraz väčší nadšenci inovácií
Preferencia bezkontaktných platieb na Slovensku zostáva silná. Rovnako ako v predošlom prieskume, aj v roku 2025 uprednostňuje digitálne platby – kartou, mobilom či smart hodinkami – 8 z 10 Slovákov a to v kamenných predajniach aj v online obchodoch. Viac než 90 % Slovákov zároveň považuje platby kartou za bezpečný, rýchly a pohodlný spôsob platenia.
Kým najčastejšie využívanie digitálnych platieb je viditeľné najmä medzi mladými ľuďmi, tento trend sa týka všetkých vekových skupín. Dokonca aj medzi najstaršími oslovenými (vo veku 54 – 65 rokov) uprednostňuje 7 z 10 platbu kartou, mobilom alebo smart hodinkami. U najmladších respondentov (vo veku 18 – 26 rokov) sú digitálne platobné metódy prvou voľbou pre viac než 85 % z nich.
Preferencia platiť digitálne je najvyššia v mestách nad 100 000 obyvateľov, kde je to najobľúbenejšia platobná metóda až pre 88 % opýtaných. Trend však vidieť naprieč celým Slovenskom. Aj obyvatelia menších obcí do 1 000 obyvateľov si už zvykli na moderné spôsoby platenia – kartou, mobilom či hodinkami. Až 78 % opýtaných z tejto skupiny uviedlo, že tieto formy preferuje pri každodenných platbách.
Obchodník bez terminálu riskuje stratu klientov
Prieskum spoločnosti Visa skúmal aj správanie ľudí v situácii, keď nemohli platiť kartou. Kým v roku 2024 uviedli 3 z 10
kupujúcich, že im prekáža, ak nemôžu zaplatiť za nákup alebo služby cez platobný terminál, v roku 2025 to tvrdia až 4 z 10.
Až 6 z 10 opýtaných tvrdia, že sa v uplynulom mesiaci ocitli v situácii, keď chceli zaplatiť kartou, no nemali tú možnosť. Nedostupnosť digitálnych platieb môže mať negatívny dopad na podnikanie – 38 % respondentov totiž uviedlo, že by z predajne odišlo bez nákupu. Nedostatok platobných možností zároveň ovplyvňuje aj budúce nákupné správanie zákazníkov: takmer 35 % Slovákov by v takomto podniku nakupovalo menej často alebo by tam celkom prestali nakupovať.
„Moderný podnikateľ vníma potreby svojich zákazníkov a prispôsobuje sa im. Ponúknuť platbu kartou preto dnes nie je len výhodou, ale prejavom ústretovosti a profesionality,“ doplnila Ľubica Gubová na záver.
Pripravila: Veronika Cosculluela
Foto: Visa