Cesta za liekmi je niekedy komplikovaná až nebezpečná. To, že lekáreň je ďaleko a predpísané lieky v nej občas aj tak nemajú, je len začiatok výpočtu problémov a rizík. Mama troch malých detí Vanda Trnovcová z Bratislavy musí pre zlé výsledky krvi a zlú imunitu pravidelne užívať niekoľko liekov na predpis. Návšteva lekárne, teda miesta, kde sa združujú chorí ľudia, je pre ňu hazardom so zdravím. Ale lieky si musí zadovážiť!
Slovensko akútne potrebuje inovácie v dostupnosti liekov. Svedčia o tom nielen mnohé príbehy pacientov, ale aj tvrdé dáta. Tie hovoria napríklad to, že až 79 % obcí na Slovensku je bez lekárne, čo znamená, že takmer 1,5 milióna z nás nemá lekáreň v mieste svojho bydliska. Chronicky chorí pacienti, ale napríklad aj mamičky na materskej dovolenke, ktoré potrebujú lieky pre seba alebo svoje deti, tak musia precestovať niekoľko kilometrov, aby si v lekárni vyzdvihli predpísané lieky. Dlhodobo chorí pacienti takto chodia aj trikrát do mesiaca. Navyše sú pri strete s inými chorými v lekárni vystavení ďalšiemu zdravotnému riziku.
Donáška ako riešenie
Z prieskumu, ktorý si dalo urobiť občianske združenie Medicamentum vyplýva, že služba dovozu liekov na predpis uľahčuje pacientom život. Až 75 % opýtaných v prieskume odpovedalo, že ak by mohli využiť dovoz liekov na predpis, veľmi by im to pomohlo. Ak by bol dovoz zdarma, túto službu by využívalo 67 % respondentov. To, že súčasťou služby je aj poradenstvo farmaceuta na telefóne, by bolo rozhodujúce pre 10 % ľudí. 9 % opýtaných by zase presvedčilo, ak by mali garantovaný pôvod liekov a 7 % bezpečnosť osobných údajov. Suma sumárum, ak sú zabezpečené vyššie spomenuté podmienky, až 86 % Slovákov víta možnosť doručenia liekov domov rovnako ako napríklad jedlo alebo oblečenie, aby nemuseli obťažovať niekoho iného, pretože im to zdravotný stav neumožňuje. Ale aj preto, že sa tým eliminuje nedostupnosť liekov v lekárni skladom a nutnosť opakovanej návštevy lekárne.
S tým má bohaté skúsenosti sedemdesiatnička pani Perehancová z Olšovian. S manželom sú obaja onkologickí pacienti, majú zvýšený tlak aj cholesterol, pohybové problémy a pani má okrem toho aj problémy so štítnou žľazou.
„V obci nemáme lekáreň a najbližšia je vzdialená 6 – 7 kilometrov. Nie vždy mali lieky, po ktoré sme prišli, bolo ich treba objednávať a potom po ne opakovane vycestovať. Bolo to pre nás komplikované. Dnes využívame službu doručenia liekov až domov. Konečne služba pre ľudí, niečo, o čom sme ani nesnívali, že sa dožijeme,“ povedala pani Perehancová.
Nielen pre seniorov
Pán Benko z Bratislavy má 77 rokov, 24 hodín denne musí byť pripojený ku kyslíkovému prístroju, čo mu bráni v tom, aby opustil byt. Pred rokom mu zomrela manželka, odvtedy sa o seba aj napriek zdravotným ťažkostiam stará sám. S lekármi komunikuje mailom, okrem pravidelnej návštevy pľúcneho oddelenia nemocnice v Ružinove, kde mu každé tri mesiace vymieňajú tracheotomickú trubicu. Suseda mu chodí pichať injekciu. V nákupoch je sebestačný, využíva donášky potravín, domácich potrieb, teplých jedál aj liekov. Každému doručeniu liekov predchádza konzultácia s farmaceutom.
Rôzne životné situácie si však vyžadujú donášku liekov nielen pre seniorov a chorých, ale napríklad aj pre mladé mamičky, ktoré potrebujú zabezpečiť lieky pre seba alebo svoje deti.
„Mám tri deti, o ktoré sa aktuálne starám doma. Ísť do lekárne, kde sa zdržiavajú prevažne chorí ľudia, bolo pre mňa vždy riziko, pretože mám veľmi slabú imunitu a nedobré výsledky z krvi. Keďže potrebujem pravidelne vyberať lieky, začala som využívať donáškovú službu. Je to pre mňa cesta, ako sa dostať k liekom bez ohrozenia na zdraví,“ povedala Vanda Trnovcová z Bratislavy.
Lepšia dostupnosť liečby
Lekári, ale aj farmaceuti tiež vidia v doručovaní predpísaných liekov až domov nástroj na zlepšenie dostupnosti liečby, pričom o pacienta je postarané rovnako, ako keby fyzicky navštívil lekáreň.
Funguje to tak, že keď má pacient predpísaný recept, telefonicky ho kontaktuje farmaceut. „Konzultácia s farmaceutom o spôsobe užívania lieku, prípadne o spôsobe užívania viacerých predpísaných liekov súčasne, je mimoriadne dôležitá. Dávkovanie a množstvo, teda dispenzačný záznam, má pacient, samozrejme, napísaný aj na balení doručeného lieku, ale skôr ako ho dostane domov, prebehne konzultácia s farmaceutom. Minimalizujeme tak riziká a zároveň maximalizujeme benefity spojené s farmakoterapiou. Je to adresnejšie, ako keby lieky vyzdvihovali príbuzní či známi. Vtedy totiž často dochádza k nesprávnej interpretácii dávkovania lieku aj kontraindikáciám.“ vysvetlila PharmDr. Kristína Malíková, konzultantka OZ Medicamentum.
Farmaceuta majú ľudia využívajúci službu donášky liekov až domov k dispozícii na telefóne aj každý pracovný deň. Môžu sa tak na neho obrátiť s otázkou, čo robiť, ak liek zabudli užiť, aké časové rozostupy majú dodržiavať medzi užívaním viacerých liekov a podobne.
„Ľudia si pravidelne nechávajú doručovať domov jedlo, oblečenie či elektroniku. Doručovanie predpísaných či voľnopredajných liekov je len ďalší logický krok, ktorý sme sa rozhodli urobiť v snahe zlepšiť lekársku starostlivosť. Tým, ktorí to potrebujú, vieme takto pomôcť a uľahčiť im každodenné fungovanie,“ povedala predsedníčka OZ Medicamentum Kristína Chabadová. Digitalizácia a zjednodušovanie cesty pacientov k liečbe a liekom sú podľa nej v zdravotníctve nevyhnutné.
Čo ponúka online zdravotníctvo?
V zahraničí sú bežné mnohé online služby, ktoré uľahčujú pacientom život. Čoskoro snáď budú bežnou realitou aj na Slovensku. Patrí medzi ne napríklad:
telemedicína, mailová alebo online konzultácia zdravotného stavu s druhým (tretím) lekárom a tiež doručovanie liekov na predpis až domov.
Foto: iStock