- Na Valentína utrácame z roka na rok viac, vlani to bolo v priemere 36 EUR.
- Mladí na Deň zaľúbených kupujú väčší počet lacnejších darov, starší menej, ale drahších.
- Najvyššie tržby v tento deň majú reštaurácie, kvetinárstva a predajne so šperkami a hodinkami.
Popularita Dňa zaľúbených rastie a pomaly dobieha MDŽ. Napriek tomu sa sviatok žien určite nestáva prežitkom doby dávno minulej. Vyplýva to z analýzy platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali počas spomínaných dní.
Valentín v roku 2016 pripadol na nedeľu. Klienti Poštovej banky vtedy minuli bezmála 390-tisíc EUR. Už o rok neskôr sa objem platieb v daný deň zvýšil takmer o 600-tisíc EUR a 14. februára minulého roku utratili viac ako 1,6 mil. EUR. „Pred štyrmi rokmi minul klient Poštovej banky na valentínske darčeky, oslavy, zážitky či pobyty v priemere 31 EUR, vlani to bolo už 36 EUR. Aj na základe tohto nárastu vidieť, že Svätý Valentín sa u nás udomácnil,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
To však neznamená, že by vytláčal náš tradičný sviatok, ktorý si pripomíname o pár týždňov neskôr. Väčšou výzvou pre Slovákov obdarovať blízke osoby je stále MDŽ. „Naši klienti na Deň žien minú viac. Vlani bol rozdiel v objeme transakcií v dané sviatky vyše 80-tisíc EUR. Slováci sú tradicionalisti a zdá sa, že napriek snahe dobehnúť okolitý svet, v otázke sviatkov zostávajú verní tým svojim,“ hovorí L. Žáčková. Pri pohľade na sumy, ktoré utrácajú 8. marca to dokonca vyzerá tak, že popularita Medzinárodného dňa žien narastá. Klienti Poštovej banky pred štyrmi rokmi utratili za pozornosti pre „svoje ženy“ viac ako 650-tisíc EUR, v roku 2019 to bolo približne o milión viac.
Pozreli sme sa aj na to, kto pri príležitosti spomínaných sviatkov míňa vyššie sumy. Priemerný výdavok muža za valentínsky darček bol vlani takmer 37 EUR, žena zaplatila približne o euro menej. Na Deň žien je rozdiel v sume priemernej platby oboch pohlaví takmer dvojeurový. „Klienti vo vekovej skupine 31-40 rokov a 41-50 rokov sa v tieto dni starajú o najväčšie objemy platieb. Klienti vo veku 20-30 rokov pri tejto príležitosti síce míňajú menej, ale práve u nich evidujeme najväčší počet transakcií kartou. Dá sa predpokladať, že mladí na deň zaľúbených kupujú väčší počet lacnejších darov, starší nakupujú menej darov, ale drahších,“ upresňuje hovorkyňa Poštovej banky. Najvyššie tržby v spomínaných dňoch zaznamenávajú kvetinárstva. Na Valentína a MDŽ sú platby v týchto obchodoch vysoko nad priemerom. Výrazne viac míňame aj v reštauráciách a v klenotníctvach. Svätý Valentín aj Deň žien stojí klientov Poštovej banky približne rovnako vo všetkých krajoch. Mierne viac míňajú v Bratislavskom a Trnavskom regióne.
foto: pixabay.com