Site icon WomanMan

Viete, čo sa skrýva za pojmom dropshipping? 

dtest dropshipping

Ak ste si v minulosti objednali tovar z e-shopu, o ktorom ste sa domnievali, že je slovenský a na vaše prekvapenie ste zistili, že k vám balíček po týždňoch čakania dorazil zo zahraničia, je veľmi pravdepodobné, že ste narazili práve na dropshipping. Česká spotrebiteľská organizácia dTest a zároveň vydavateľka spotrebiteľského časopisu dTest, ktorý vychádza na slovenskom a českom trhu, píše o tom čo je dropshipping, ako sa dá rozpoznať a čo by sme o ňom mali vedieť pri objednávaní tovaru z e-shopu.

Obľúbený obchodný model

Online nakupovanie je pre spotrebiteľov spojené okrem pohodlného nákupu aj s istými rizikami. Najčastejšie ide o problémy s nedoručeným tovarom, nemožnosťou vrátenia alebo komplikáciami pri reklamácii, či už pri tuzemských alebo zahraničných e-shopoch. Veľa týchto prípadov súvisí práve s obchodným modelom nazvaným dropshipping. Nejde o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s online trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s týmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie bez toho, aby si to uvedomovali. O to dôležitejšie je rozpoznať, kedy nakupujete práve na takomto webe a vedieť, aké riziká to môže prinášať. 

Dropshipping zjednodušene funguje tak, že prevádzkovateľ e-shopu iba ponúka produkty svojho dodávateľa alebo výrobcu. „Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi, často napríklad z Ázie,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Komunikácia medzi e-shopom a dodávateľom potom býva celkom automatizovaná. „Tento obchodný model je obľúbený najmä medzi začínajúcimi podnikateľmi, pretože nevyžaduje investície do vlastnej výroby ani náklady na skladovanie,“ dopĺňa Hekšová. 

Nástrahy dropshippingu  

Pokiaľ nakupujete z dropshippingového e-shopu, môžete sa stretnúť s viacerými nepríjemnosťami. Často chýbajú jasné informácie o tom, kto obchod prevádzkuje a nemusí tak byť jasné, ako a kam tovar vrátiť. „Aj keď e-shop tvrdí, že sídli v Európe, uvedená adresa môže byť len anonymná poštová schránka alebo nemusí vôbec existovať. Navyše prevádzkovatelia týchto e-shopov od spotrebiteľov často požadujú, aby tovar vrátili priamo dodávateľovi, čo môže byť pomerne nákladné,“ upozorňuje Hekšová. V najhorších prípadoch sa môže stať, že obchod po zaplatení objednávky úplne zmizne z internetu.

Práve nedostatok kontaktných údajov môže kupujúcemu pomôcť odhaliť nepoctivého dropshippera. Tento nedostatok by však mal byť varovným signálom pri akomkoľvek online nákupe. „Spotrebitelia by mali sledovať aj to, či e-shop neobsahuje zle preložené texty, nápadne vysoké zľavy alebo prehnane pozitívne recenzie,“ dopĺňa Hekšová. V ideálnom prípade sa o tom, že podnikateľ využíva tento model, dozviete tak, že vás o tom informuje priamo na webe pri vybranom produkte.

Stretnúť sa môžete aj s tým, že na svoj tovar budete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Niekedy je tovar už u dodávateľa vypredaný, ale objednávku si napriek tomu môžete vytvoriť a hneď ju aj zaplatiť. Navyše vám obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Navrhované riešenia  

Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ďalej len ECC-Net) navrhuje zavedenie konkrétnych pravidiel pre dropshippingové obchody na úrovni EÚ, pretože súčasná legislatíva pokrýva iba všeobecné pravidlá pre online predaj. ECC-Net apeluje, aby bolo povinné informovať zákazníkov, že objednávka bude odoslaná treťou stranou, najmä pokiaľ ide o krajiny mimo EÚ. Obchody by ďalej mali uvádzať nielen kontaktné údaje predávajúceho, ale aj dodávateľa, adresu odoslania tovaru a všetky náklady spojené s dovozom či odstúpením od zmluvy. 

ECC-Net taktiež odporúča, aby bolo možné vždy vrátiť tovar na adresu v rámci EÚ bez neúmerne vysokých nákladov. Ak obchod predáva zákazníkom v EÚ, mal by byť povinný uvádzať jasnú európsku spätnú adresu. Ďalej by mali byť sprísnené podmienky pre platformy typu Shopify či iné platformy, ktoré ponúkajú e-shopové šablóny, aby nebolo možné zverejniť obchod, pokiaľ neobsahuje povinné právne informácie v súlade s legislatívou EÚ. 

Viac informácií nájdete na www.dtest.sk.
Pripravené podľa media@dtest.cz
Foto: unsplash.com

Exit mobile version