Turistami mimoriadne obľúbená oblasť v Dubrovnícko-neretvianskej župe v Chorvátsku je od júla obohatená o novú atrakciu. Je ním  Most Pelješac, ktorý spája na juhu krajiny pevninu s polostrovom Pelješac. Ak sa počas dovolenky budete zdržiavať v okolí Dubrovníka, určite si naplánujte aj cestu cez nový most. V mnohých ohľadoch patrí k svetovým unikátom.

Pelješacký most (chorvátsky Pelješki most) sa klenie ponad Malostonský záliv. Vychádza z obce Komárno a smeruje do obci Brijesta na polostrove Pelješac.  Ide o moderný viacpoľový most s dĺžkou 2,4 km, šírkou 21 m a výškou 55 m. Konštrukcia mosta zahŕňa štvorprúdovú komunikáciu s jedným jazdným a jedným odstavným pruhom na každej strane. Ďalšie prvky zahŕňajú výstavbu obojsmerných prístupových ciest v dĺžke 12 km po obidvoch stranách mosta, ako aj dva tunely (0,5 km a 2,47 km), dva menšie mosty (0,51 km a 0,008 km), jeden viadukt (0,16 km) a dve odpočívadlá. Plánuje sa aj 7,9 km dlhý obojsmerný obchvat mesta Ston, ktorý bude zahŕňať dva tunely, most, viadukt a slučku. Tento významný stavebný počin výrazne skráti čas cestovania na chorvátskej štátnej ceste D8 z hodiny na asi 20 minút.

Odolá poveternostným nástrahám

Pelješacký most navrhol Marjan Pipenbaher. (IGH). Odborníci ho hodnotia ako „jeden zo stavebných projektov, ktoré budú charakterizovať našu generáciu“. Autor sa o svojom životnom diele vyjadril takto:

„Tento most je megastavbou, ale nielen kvôli svojej veľkosti a dĺžke. Bol postavený v oblasti, kde boli veľké problémy so základmi, v seizmickej oblasti južnej Dalmácie, Čiernej Hory a Albánska, kde sú časté zemetrasenia. Po druhé, nachádza sa na mieste, kde sú silné vetry. Toto všetko bolo potrebné zohľadniť pri výstavbe, ale vyriešili sme to inovatívnym konceptom“ a ešte dodáva: „Patrí medzi päť najväčších a technologicky najnáročnejších mostov v Európe postavených od začiatku storočia. Všetky sú technicky vyspelé mosty dlhé viac ako 2 km. Je to most, ktorý patrí medzi najnáročnejšie na svete.“

Na novom moste sa neočakávajú nijaké problémy s búrkami a vetrom, ako je tomu v prípade mosta Franja Tuđmana v Dubrovníku alebo na Maslenici, pretože most je navrhnutý tak, aby odolal nárazom vetra s rýchlosťou až 180 km za hodinu. Vzhľadom na výšku a šírku rozpätia konštrukcie je pod mostom otvorená vodná cesta pre veľké výletné plavidlá smerom na Neum.

Celková investícia do tohto cenného projektu predstavuje 526 miliónov eur, pričom podiel európskych fondov na financovaní je 357 miliónov eur. Okrem historicky významnej skutočnosti, že Chorvátska republika bola po viac ako 300 rokoch znovu prepojená po celej dĺžke, bolo konečným cieľom tohto projektu aj uľahčenie prístupu do regiónu v rámci prípravy na vstup do schengenského priestoru (zákonná povinnosť) a posilnenie regionálnej súdržnosti a dopravného prepojenia regiónu s dôležitými centrami v iných krajinách.

Ešte atraktívnejší Dubrovník

„Výstavba mosta Pelješac je jedným z najdôležitejších strategických projektov v histórii Chorvátska, najmä ak vieme, že jeho výstavba spojila juh Chorvátska so zvyškom krajiny. Toto znamená ešte lepšiu dopravnú dostupnosť Dubrovníka, našej turistickej perly a jednej z najobľúbenejších chorvátskych destinácií, ako aj celého polostrova Pelješac. Cestovanie cez túto časť krajiny bude odteraz oveľa praktickejšie a príjemnejšie. Sme obzvlášť hrdí na to, že most svojím komplexným a jedinečným dizajnom zaujímavým spôsobom zmenil pohľad na Malostonský záliv,“ povedal počas slávnostného otvorenia mosta riaditeľ Chorvátskeho turistického združenia Kristjan Staničić.

Zdroj: Chorvátske turistické združenie, Foto: Igor Kralj

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu