Zrušenie výučby na všetkých základných, stredných a vysokých školách znamená, že doma zostalo takmer 800-tisíc detí a mladých ľudí, z ktorých väčšinu (458-tisíc) tvoria žiaci základných škôl. Výučba pokračuje v obmedzenom režime, žiaci a študenti si plnia zadané úlohy a sú za to klasifikovaní. Sústrediť sa na učenie doma, kde na deti číha veľa iných podnetov, nie je ľahké. Existuje viacero spôsobov, ako pomôcť deťom udržať pozornosť a tiež zlepšiť pamäť. K tým najjednoduchším, ľahko dostupným a pritom veľmi efektívnym patrí správny pitný režim.
„Dostatok vhodných tekutín, najmä čistej pramenitej alebo minerálnej vody podporuje poznávacie funkcie detí, ale aj dobrú náladu a pocit šťastia, zatiaľ čo nedostatok vody alebo príjem nevhodných tekutín, napríklad príliš sladkých nápojov, ich podstatne zhoršuje,“ upozorňuje spolupracovník Aqualife Inštitútu RNDr. Pavel Suchánek, výskumný pracovník českého Inštitútu Klinickej a Experimentálnej Medicíny v Prahe (IKEM). Veľmi kvalitným zdrojom tekutín sú balené prírodné pramenité, dojčenské a minerálne vody, ktoré sa vyznačujú pôvodnou čistotou – do ich prirodzeného zloženia nie je nijakým spôsobom zasahované, nesmú sa používať chemické úpravy, nedezinfikujú sa. Ich zloženie zostáva rovnaké od hlbinného prameňa až k spotrebiteľovi.
Už mierna 1 % dehydratácia zhoršuje kognitívne schopnosti detí. Deti všeobecne netrpia pocitom smädu tak intenzívne ako dospelí, pritom negatívny efekt aj miernej dehydratácie je u nich veľmi výrazný. Napríklad u školopovinných detí boli v čase výučby preukázané výpadky krátkodobej pamäte, horšia koncentrácia, znížená schopnosť reaktivity na vyučovací proces.
„Z niekoľkých štúdií vyplynulo, že deti, respektíve ich rodiny pitný režim často podceňujú.
Príjem tekutín sa ukázal ako nedostatočný najmä u detí školského veku, hlavne ráno pri raňajkách, ale aj neskôr počas dňa. Výsledky štúdií ukázali, že ak ráno neprijmú aspoň 250 ml tekutín
alebo v priebehu dopoludnia (vrátane raňajok) konzumujú menej ako 400 ml tekutín, sú často dehydrované, čo môže okrem iného viesť k zhoršenej schopnosti sústrediť sa a následne k horším školským výsledkom,“ vysvetľuje člen Aqualife Inštitútu MUDr. Petr Tláskal, CSc., nutričný lekár Fakultnej nemocnice Motol v Prahe.
Fyziologickým potrebám detského organizmu by mal zodpovedať aj výber nápojov na zabezpečenie správneho pitného režimu. Vhodnou súčasťou každodenného pitného režimu sú predovšetkým prírodné minerálky, ktoré dopĺňajú telu dôležité minerálne látky (napr. horčík, vápnik, draslík a fluór) a majú preukázateľný fyziologický účinok. Preto ponúkajú ľudskému telu viac než obyčajná voda – minerálna voda z domáceho kohútika nikdy nepotečie.
Základné zásady pre rodičov od Věry Boháčovej, DiS., spolupracovníčky českého Aqualife Inštitútu v oblasti nutričnej terapie a matky dvoch žiakov základnej školy:
- Stanovte si denný plán, ktorý bude rovnako platiť pre deti, ako aj pre rodičov. Súčasťou plánu by mala byť výučba a pravidelná strava doplnená vhodným pitným režimom.
- Nezanedbávajte pestrý a pravidelný jedálniček, pretože práve ten pomáha zamedziť maškrteniu, ktoré nie je najmä pri obmedzenej a zníženej pohybovej aktivite žiaduce.
- Majte v zálohe dostatok ovocia a zeleniny, nielen pre prípadné maškrtenie, ale aj na podporu príjmu tekutín a posilnenie imunity.
- Dohliadajte na pravidelný pitný režim detí a choďte im príkladom. Majte na stole pripravenú fľašu s minerálkou a ponúkajte ju aj deťom.
- Obmedzte na minimum sladkosti a dávajte prednosť nesladeným nápojom, inak hrozia vďaka nižšej pohybovej aktivite kilá navyše.
„Analýza jedálnych lístkov vrátane nápojov v rámci spomínaných štúdií preukázala, že u detí je častá vyššia konzumácia cukrov, ktoré prijímajú aj prostredníctvom nápojov – tri štvrtiny všetkých vypitých tekutín tvorili sladké nápoje. Celková konzumácia cukrov bola vo všetkých vekových skupinách podstatne vyššia, než je odporúčané,“ varuje MUDr. Tláskal a dodáva: „V rámci prevencie rozvoja chronických nezápalových ochorení by mali byť vo výžive detí predovšetkým prirodzene sa vyskytujúce sacharidy bez ich zbytočného navyšovania sladením. Cukry by mali tvoriť menej ako 10 % celkového energetického príjmu.“
Zdroj Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
2 Štúdia Spoločnosti pre výživu a štúdia iniciovaná Aqualife Inštitútom hodnotili 3-5 celodenných jedálnych lístkov nutričným programom Nutridan a následne vyhodnotili výsledky viac než 30 nutričných parametrov odporúčanými referenčnými dávkami pre príjem jednotlivých živín (DACH) vrátane hodnotenia vodnej bilancie a konzumácie cukru. Celkom 5 štúdií prebehlo v roku 2007-2016, zúčastnilo sa ich 2 792, 1 558, 485, 823 a 103 prevažne detských respondentov vo veku 4-18 rokov z celej ČR.
Aqualife Institute (www.aqualifeinstitute.cz) je organizácia, ktorá združuje popredných odborníkov a vedcov zaoberajúcich sa hydratáciou organizmu, výživou a zdravým životným štýlom, ale aj vodou ako prírodným zdrojom. Sleduje aktuálne problémy a potreby českej spoločnosti v oblasti výživy a zdravia s dôrazom na pitný režim a poskytuje informácie s cieľom zlepšiť pitný režim a kvalitu života širokej verejnosti. Aqualife Institute tiež podporuje vedu a výskum týkajúci sa pitného režimu a vplyvu príjmu tekutín na zdravie.
foto: Magnesia