Zvýšiť povedomie o chronickej myelocytovej leukémii (CML) bolo hlavným cieľom športovo-edukačného podujatia s názvom Daj košom leukémii, ktoré sa uskutočnilo počas víkendu v Bratislave. Účastníci symbolicky podporili pacientov s týmto chronickým, kedysi smrteľným, ale dnes už liečiteľným ochorením, hodom lopty do basketbalového koša. Celkovo sa podarilo trafiť loptu do koša 4 329-krát.
Chronická myelocytová leukémia postihuje ľudí v produktívnom veku. Ešte pred takmer 20 rokmi bola CML nevyliečiteľným onkologickým ochorením s krátkou dobou dožitia. Dnes, vďaka modernej inovatívnej liečbe založenej na molekulárne cielenej terapii, môžu pacienti žiť dlhé roky plnohodnotný život so svojimi rodinami. Aj preto dnes môžeme dať chronickej myelocytovej leukémii symbolicky košom.
Kampaň na podporu povedomia o CML realizujú súčinne organizátori z pacientskych združení na celom svete, s podporou medzinárodného združenia pacientskych organizácií CML Advocates Network a Slovensko je už od roku 2011 jej súčasťou.
Chronická myelocytová leukémia vzniká tak, že si chromozómy 9 a 22 navzájom povymieňajú svoje časti, v dôsledku čoho dochádza ku genetickej zmene a vzniku tzv. Philadelphia chromozómu. Práve ten sa vyskytuje u viac ako 95 % pacientov s CML, a preto sa považuje za príčinu tohto ochorenia.
Na Slovensku sa každoročne, už od roku 2011, konajú rôzne aktivity, ktorých cieľom je zvýšiť povedomie o ochorení a upozorniť na najväčšie výzvy, s ktorými sa pacienti denno-denne stretávajú. „Chceme verejnosti ukázať, že vďaka modernej liečbe, ktorú máme k dispozícii sa aj s takým závažným ochorením ako je CML, dá žiť plnohodnotný a kvalitný život, stretávať sa s priateľmi a venovať sa svojim koníčkom. Veľa ľudí sa oznámení diagnózy zľakne, ale naozaj, ja sám som príkladom, že s CML sa dá plnohodnotne žiť,“ hovorí Maroš Havran, pacient a predseda pacientskej organizácie CML life. „Tohtoročná účasť na našom podujatí Daj košom leukémii nás príjemne prekvapila a budem rád, ak sa takto stretneme aj o rok.“
Akciu podporila farmaceutická spoločnosť Novartis, v rámci jej projektu „Záleží nám na pacientoch“.
foto: CML life