V bratislavskej Umelke, centre moderného umenia a komunity – Slovenská výtvarná únia, sme si mohli v druhej polovici júla pozrieť zaujímavú výstavu poľskej textilnej umelkyne Aleksandry Gisges-Daleckej s názvom Priadza radosti.
Neveľký priestor Kamennej sály Umelky naplnil radostný príbeh o premene chaosu na usporiadanú štruktúru, o zmene neporiadku na harmóniu, v ktorej každý kúsok priadze dostal svoje miesto. Tvorivý proces výtvarníčka Aleksandra Gisges-Daleckej zobrazuje ako hru síl – od voľne zamotaných priadzí až po starostlivo zostavený farebný alebo monochromatický celok. Umelkyňa dáva neusporiadaným vláknam usporiadanú formu prostredníctvom obyčajného háčika. V jej rukách predstavuje spolu s priadzou farby a štetec maliara. Háčkované obrazy a objekty tvorí s precíznosťou a pozornosťou k detailu. Majstrovské používanie zvolenej techniky prekvapuje a zároveň priam rukolapne dodáva kompozíciám, ktoré vytvára, expresivitu, zdôrazňujúcu štruktúru a textúru látok. Vystavené diela sú zároveň experimentom s formou. Autorka hľadá nové výrazové prostriedky. A hoci sa na prvý pohľad zdá, že ide o objekty úžitkového umenia či scénografie, divadelných rekvizít, hlbšie ponorenie sa do diel Aleksandry Gisges-Dalecka nenecháva diváka na pochybách, že ide o autentický tvorivý zápas, na ktorom sa podieľajú starostlivo zvolené detaily, citlivý vzťah k hmote a jemný zmysel pre humor. To všetko robí celok nielen vizuálne pútavým, ale aj nabáda k osobným interpretáciám videného.
Priadza je pre umelkyňu cestou tvorivým procesom – od surového materiálu k živej forme, od voľného pohybu nití k ich zmysluplnému usporiadaniu v celku. Poľská výtvarníčka Aleksandra Gisges Dalecká sa dlhodobo venuje priadzi a jej možnostiam v tvorbe. Vo svojej vlasti má vybudovanú obrovskú textilnú dielňu, no neuzatvára sa pred hľadaním, novými nápadmi – naopak, jej diela sú vtipné a inovatívne a ako ukázala aj výstava v bratislavskej Galérii Umelka aj veľmi inšpiratívne. Škoda, že záujemcovia si ju mohli pozrieť len krátko – od 16. júla do 3. augusta 2025.


Pripravila: Jana Pokorná
Diela Aleksandry Gisges-Daleckej sú príbehom o premene chaosu na usporiadanú štruktúru, o napätí medzi neporiadkom a harmóniou. Tvorivý proces je zobrazený ako hra síl – od voľne zamotaných nití až po starostlivo zostavený celok, v ktorom každý prvok nachádza svoje miesto. Východiskovým bodom pre tvorivé aktivity Aleksandry Gisges-Daleckej sú neusporiadané častice vlákien, ktoré sa postupne usporiadajú do súvislých foriem. Tkáčsky ateliér tu nie je len nástrojom, ale aj základom umeleckého vyjadrenia. Precíznosť, pozornosť k detailu a majstrovské používanie techniky dodávajú umelkyniným kompozíciám expresivitu a použitie monochromatickej škály farieb zdôrazňuje štruktúru a textúru látok, ktoré vytvára.
Táto výstava je zároveň experimentom s formou – prekračuje rámec bežných vzorov a hľadá nové výrazové prostriedky. Objekty, ktoré Gisges-Dalecka vytvára, balansujú na hranici medzi úžitkovým umením a autonómnymi dielami, niekedy vstupujú do dialógu s priestorom a ľudským telom. Scénografický charakter niektorých diel pripomína divadelné rekvizity a vytvára atmosféru zábavy a interakcie s recipientom. Bohatosť detailov, citlivosť na hmotu a jemný zmysel pre humor robia celok nielen vizuálne pútavým, ale aj nabádajú k osobným interpretáciám. Vlákna Gisges-Daleckovej sú cestou tvorivým procesom – od surového materiálu k živej forme, od voľného pohybu nití k okamihu zachytenému v tkanive.