V každom zle, ktoré sa nám deje, môžeme nachádzať aspoň maličké pozitíva. Platí to aj pre našu náročnú koronavírusovú skúsenosť. Viac uvažujeme o rovnováhe, o obmedzovaní poškodzovania svojho životného prostredia. Postrehli sme dve drobné zmeny k lepšiemu:
Na elektrické spotrebiče, ktoré za nás urobia spustu domácich prác, sme si už zvykli. Žiaľ, zvykli sme si aj siahať vždy po novších, modernejších, výkonnejších zariadeniach vždy, keď sa vyskytne nejaký problém. Oprava, ak nastane porucha, v posledných rokoch spočívala neraz v tom, že nám samotný opravár navrhol napríklad v práčke vymeniť celý motor v cene takmer novej práčky bez toho, aby zistil, čo sa naozaj pokazilo. Samozrejme, že sme sa rozhodli pre nový spotrebič, než by sme mali kupovať drahý motor a ešte aj platiť montovanie. Tento postup sa našťastie začína s ohľadom na šetrenie prírody meniť, teda aspoň u tých, ktorí začínajú uvažovať ekologicky. Opäť dávame spotrebičom druhú i tretiu šancu. V takom prípade treba od servisného pracovníka vyžadovať presné pomenovanie príčiny poruchy. Obvykle ide len o menšie náhradné diely, ktoré sa dajú aj cez internet obstarať. Vymeniť chybnú súčiastku obvykle nie je náročné a práčka môže s minimálnou opravou slúžiť ďalej. Tým šetríme nielen svoju peňaženku, ale znižujeme aj veľmi veľkú spotrebu rôznych zariadení, ktoré sa potom zbytočne hromadia na skládkach ako odpad a zaťažujú naše životné prostredie.
Možno nás skúsenosť s pandémiou naučí uvažovať a brať do úvahy aj také hľadisko.
Všetky kvalitné značky spotrebičov, napríklad Bosch náhradné diely, Elektrolux a ďalšie, ponúkajú na internetových stránkach na svoje výrobky kompletné sady náhradných dielov. Vedia ich dodať rýchlo, takže naozaj nie je nevyhnutné vymeniť dvojročnú či päťročnú práčku za nový kus.
Koronavírus, zdá sa, urýchľuje aj náš, doposiaľ pomerne váhavý vzťah k platobným kartám. Aspoň banky to tak v posledných týždňoch registrujú. Zrazu viac uprednostňujeme online platenie, než hotovosť.
Na základe tohto trendu sa už nestáva, že by predajňa, malý remeselník či predajca v stánku nemal ekasu, že by vám oznámil: u nás sa nedá platiť kartou. Podnikatelia v službách, obchode, dokonca i na trhoviskách okamžite reagujú na novú situáciu a dnes už všetci majú pevnú alebo mobilnú ekasu, napríklad ako tlačidlovú pokladňu s platobným terminálom a množstvom ďalších užitočných funkcií skoro všetci. Keď si všímate zákazníkov v obchode, zistite, že už aj tí skôr narodení uprednostňujú takýto spôsob platenia. Zistili, že je to praktickejšie a pohodlnejšie. Už nemusia kvôli nákupom vyberať hotovosť v banke. Okrem iného to urýchľuje aj želaný prechod posielania dôchodkov na účty klientov, takže ich nemusia vyzdvihovať v hotovosti na pošte. V konečnom dôsledku aj tento spôsob nielen vylučuje manipuláciu s reálnymi peniazmi, čo si vyžaduje súčasná pandémia, ale zároveň urýchľuje proces nakupovania.
foto: pixabay.com