Toto ste o magnéziu potrebovali vedieť už dávno

0
239
co ste nevedeli o magneziu

Magnézium „lupkáme“ ako cukríky len preto, lebo sme sa niekde dočítali, že je super a treba ho brať. Je naozaj super?  Viete, čo to vlastne to magnézium je a aká je pravda o jeho užívaní?

Keď si do vyhľadávača zadáte slovo magnézium, vyvalí sa na vás presne 6 610 000 odkazov. Prelúskať také množstvo informácii by dalo toľko práce, že je jednoduchšie spoľahnúť sa na to, čo ste o ňom počuli, nechať si poradiť v lekárni alebo nájsť všetky informácie o ňom pokope. Práve ste ich našli. Všetko, čo potrebujete vedieť o magnéziu a o tom, či je vhodné ho užívať alebo nie, nájdete v tomto článku.

Magnézium, teda horčík, je kov. Takto ho zatriedila chémia – no poďme sa pozrieť na to, ako ho vníma biológia – konkrétne, za plnenie akých úloh v organizme zodpovedá. Podľa dostupných zdrojov sa podieľa na viac, ako 300 chemických procesoch, ktoré denne v tele prebiehajú. Na jeho potrebu a spotrebu vplýva vek, pohlavie, zdravotný stav, aktivita a tiež typ práce, ktorú vykonávame. Radí sa medzi esenciálne minerály, čo znamená, že naše telo ho potrebuje na správny priebeh všetkých hore spomínaných procesov a žiaľ, nevie si ho samé vyrobiť. Sme preto odkázaní na jeho príjem z externých zdrojov. Viete, ktoré potraviny sú bohaté na magnézium? Keby ste rovnakú otázku dostali o vitamíne C, asi by vás pár odpovedí napadlo. Ale magnézium?

Naozaj máme málo magnézia?

V tomto sa dostupné zdroje zhodujú a nemýlia. Poukazuje na to množstvo prieskumov a štúdií, ktoré dokázali, že hladina horčíka v populácii je žalostne nízka. Môže za to jeho nedostatok v potravinách, ktoré konzumujeme, čo súvisí s tým, v akých podmienkach a pôde sa potraviny pestujú, Hoci sa stravujeme vyvážene, nie je to ešte zárukou toho, že sa v našom jedle horčík naozaj nachádza vo forme, ktorú vie telo zužitkovať vo svoj prospech. Ak máte v obľube tekvicové a slnečnicové semená, vyhrali ste. Považujú sa za jeden z najbohatších zdrojov tohto esenciálneho minerálu. Jedna porcia, čo je asi 30 g obsahuje 150 – 200 mg magnézia. Hŕstkou tejto pochúťky si môžete doplniť až polovicu odporúčanej dennej dávky horčíka. Medzi šampiónov patria aj ostatné orechy, no keby ste chceli svoju spotrebu magnézia doplniť len týmto spôsobom, asi by ste pomerne rýchlo začali mať problém so zapínaním nohavíc. Semená a orechy síce obsahujú tuky, ktoré zväčša upravujú hladinu „zlého“ cholesterolu a radia sa k tým lepším, no ak ich príjem nevyvážite výdajom energie, pochopíte, že tento spôsob dopĺňania magnézia nie je dlhodobo schodná cesta.

co ste nevedeli o magneziu

Kto potrebuje magnézia najviac?

Ak športujete alebo psychicky pracujete, jeho nedostatok vám môže spôsobiť značný diskomfort. Magnézium je minerál, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri kontrakcii a relaxácii svalov. Medzi prvé lastovičky, ktoré poukazujú na jeho dlhodobý nedostatok sú zášklby svalov alebo svalové kŕče. Kontrakcia a relaxácia svalu je tiež nevyhnutná pre efektívny pohyb – ak cítite, že vám klesá výkonnosť, môže za tým byť potreba doplnenia horčíka.

Nedostatku magnézia sa pripisujú aj možné poruchy srdcového rytmu a osteoporóza v neskoršom veku. Magnézium sa spolu s ďalšími minerálmi stará o pevnosť a zdravie zubov a kostí. Podieľa sa aj na regulácii hladín inzulínu a jeho nedostatok rozpoznáte aj na výkyvoch nálad, zvýšenej únave a podráždenosti. Podľa niektorých zdrojov má pozitívne účinky aj na priebeh úzkostných stavov a jeho užívanie sa odporúča i ako doplnková liečba príznakov depresie. Tí z vás, ktorí psychicky pracujú by mali zvážiť dopĺňanie tohto minerálu a po konzultácii s lekárom sa pokojne môžu dlhodobo držať aj na hornej hladine jeho odporúčanej dennej dávky, ktorá je stanovená na 300 – 400 mg pre dospelého človeka. Športovci magnézium zase potrebujú pre svoj konzistentný výkon, keďže svaly ho na svoje správne fungovanie spotrebujú pomerne dosť. Podieľa sa na premene ATP (adenozíntrifosfátu) na energiu. Tú každý z nás potrebuje, obzvlášť pri intenzívnom a pravidelnom tréningu. Reguluje aj hladinu elektrolytov v tele, čo môže najmä v čase zvýšeného potenia sa zabrániť dehydratácii a prehriatiu organizmu. Jeho pozitívne účinky aktívni ľudia ocenia aj vo fáze regenerácie. Vtedy magnézium pomáha zotavovaniu sa z výkonu, zmierňuje bolesť svalov a únavu.

Keď počas slnečných dní vyrážate na bicykel, korčule, behať alebo na prvé väčšie turistické vychádzky do hôr, pribaľte si ako prvú pomoc do batoha magnézium vo forme, ktorú nemusíte zapíjať a zaúčinkuje takpovediac okamžite. Maxi Vita Magnézium 400 mg + B complex + Vitamín C balený v jednotlivých vrecúškach sa s vami môže vybrať v kabelke do práce pred náročným dňom alebo v športovej taške na ceste za zdolaním vlastných limitov či novým dobrodružstvom. Jednorazovú dávku s príjemnou príchuťou grepu si jednoducho nasypete do úst. Netreba ho zapíjať a jeho účinok vďaka ľahšej schopnosti vstrebať sa pocítite veľmi rýchlo. Užívajte si teplé dni a s ľahkosťou zvládajte hoci aj „krušné“ chvíle plné stresu vďaka minerálu dobrej nálady a výkonnosti.

Pripravil: Pavol Hrabovský

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu