Chorvátsko je u Slovákov stále v kurze. Svedčí o tom nárast samotných cestovateľov a dovolenkárov i skúsenosti a dáta Chorvátskeho turistického združenia pre Českú republiku a Slovensko i cestovnej kancelárie Satur, ktorí spoločne novinárom predstavili najnovšie cestovateľské trendy v roku 2024.
Podľa Miodraga Mlačića, riaditeľa Chorvátskeho turistického združenia pre Českú republiku a Slovensko, vlaňajšie výsledky prekonali všetky očakávania: v porovnaní s rokom 2022, zaznamenalo Chorvátsko v roku 2023 celkové zvýšenie počtu turistov o 9 % a počtu prenocovaní o 3 %. Nárast počtu slovenských turistov bol podobný. Vlani navštívilo Chorvátsko celkovo viac ako 519 000 turistov zo Slovenska. Tým sa umiestnilo na 9. mieste top zdrojových trhov. K tomuto nárastu prispeli viaceré faktory, najmä prechod na euro, vstup do schengenského priestoru, ako aj otvorenie Pelješackého mostu a prijatie stratégie trvalo udržateľného cestovného ruchu do roku 2030.
Medzi slovenskými dovolenkármi boli v roku 2023 najobľúbenejšie regióny: Splitsko-dalmatský, Zadarský, Prímorsko-goranský, Istrijský a Šibenicko-kninský, kým najpopulárnejšími destináciami boli Crikvenica, Vodice, Vir, Umag a Zadar. Priemerná dĺžka pobytu Slovákov v Chorvátsku bola 6,4 nocí, a štatistiky ukazujú, že ubytovanie v súkromí je naďalej najobľúbenejším typom ubytovania – až 52,4 % turistov zo Slovenska preferuje apartmány, 24,5 % uprednostňovalo hotely a 8,8 % kempy. Pozoruhodný je však aj nárast nautického cestovného ruch: v roku 2023 si zvolilo ubytovanie priamo na mori 3,5 % cestujúcich zo Slovenska.
„Prvé čísla za rok 2024 ukazujú, že v chorvátskom cestovnom ruchu môžeme očakávať ďalší úspešný rok: v období od 1. januára do 19. apríla prišlo do Chorvátska už 16 442 turistov zo Slovenska a dosiahli 62 232 prenocovaní, čo je nárast o 8,5 %, respektíve 5,4 % oproti rovnakému obdobiu v roku 2023,“ vyzdvihol Miodrag Mlačić, a pokračoval: „Čo sa týka trendov na rok 2024, tu očakávame najmä nárast záujmu o kempingy a nautický cestovný ruch, ako aj dopytu po luxusnom ubytovaní vo 4* a 5* hoteloch.“
Eleonóra Fedorová, riaditeľka CK Satur, poukázala na neustály rast záujmu Slovákov o Chorvátsko ako dovolenkovú destináciu kvôli nádherným plážam, čistému moru a pohostinnosti miestnych obyvateľov. V roku 2023 zaznamenala cestovná kancelária CK Satur nárast počtu zájazdov do Chorvátska o 41 % oproti obdobiu pred pandémiou. Chorvátsko si vo väčšej miere za letnú destináciu zvolili páry a rodiny s deťmi. ,,Pobrežie Dalmácie je pre Slovákov atraktívne aj vďaka priamym, charterovým letom z Bratislavy či Košíc. Možnosť okúpať sa v Jadrane sa vďaka priamym letom skrátila na dve hodiny,“ konštatuje Eleonóra Fedorová.
Z apartmánov bez stravy je tendencia presuvať sa do kvalitných hotelov s polpenziou alebo all inclusive. Až 54 % klientov cestovnej kancelárie si v roku 2023 zvolilo all inclusive služby. V popredí záujmu sú aj rodinné či detské kluby so slovenskými animátormi. Dovolenkový komfort zaručujú tiež delegáti a sprievodcovia. Správanie klienta sa zmenilo aj v plánovaní dovolenky vopred. Klienti sa už nespoliehajú na last minute, uprednostňujú včasný nákup, ktorý garantuje najväčší výber kvalitných ubytovacích kapacít, ako aj najnižšie ceny.
Aj cestovná kancelária potvrdzuje, že chorvátske pobrežie sa v posledných rokoch stáva atraktívnym už od Veľkej noci až do neskorej jesene. Navyše, Chorvátsko už nie je len destináciou na individuálnu dopravu. Charterové lety zo Slovenska zvýšili komfort aj záujem o dovolenku v Dalmácii. Svoju pozíciu na trhu si tak vďaka priamym letom posilnil napríklad ostrov Brač, kam sa môžu Slováci pohodlne dostať z Bratislavy aj Košíc.
Záujem o kvalitatívne vyššie hotelové služby dáva priestor cestovným kanceláriám a ich ponuke kvalitných a overených ubytovacích zariadení. Klienti siahajú po produktoch CK častejšie aj vďaka nižším cenám, než nájdu v ponuke cestovateľských portálov. Dovolenkový balíček vrátane kvalitnej autobusovej alebo leteckej prepravy je ďalším benefitom cestovných kancelárií v porovnaní s cestovateľskými portálmi. Rodinám s deťmi sa osvedčili hotely so slovenským animačným programom, ktorý dvíha latku rodinnej dovolenky. Slovenskí delegáti a sprievodcovia sú ďalšou pridanou hodnotou cestovných kancelárií. Informačná vybavenosť, znalosť miestneho koloritu a prostredia, starostlivosť v nepredvídateľných situáciách počas dovolenky, doprovod z a na letisko, ako aj sprevádzanie počas výletov sú pre slovenskú klientelu atraktívnymi.
Na záver tlačovej konferencie obe organizácie vyjadrili optimizmus pokiaľ ide o nadchádzajúcu letnú sezónu a predpovedali ďalší nárast záujmu Slovákov o Chorvátsko ako celoročnú, rozmanitú a udržateľnú destináciu.
Pripravili: Anna Kopičová a Darina Baranová
Foto: Satur a Chorvátske turistické združenie