Ako ste sa dostali k rumu? Čomu ste sa venovali predtým?
Aby som povedal pravdu, k tomuto odvetviu som sa dostal náhodou. Pred siedmimi rokmi by mi ani nenapadlo, že budem pracovať ako ambasádor značky, v tom čase som dokonca ani len netušil, že takáto profesia existuje.
Vyštudoval som právo na univerzite a niekoľko rokov som pracoval ako právnik v rodnom Madride. Táto práca ma nenapĺňala, preto som sa rozhodol odísť do zahraničia a študovať niečo iné. Dostal som štipendium na Dundee University v malom mestečku na severe Škótska, kde som strávil rok a pol. Tu som sa začal zaujímať o svet liehovín, najmä o whisky.
Keď som sa vrátil do Španielska, vedel som o whisky viac ako väčšina ľudí. Začal som pracovať ako ambasádor značky Glenfiddich a od tej chvíle som zdieľal škótsku whisky s ľuďmi z celého Španielska.
Fakt je, že škótske počasie a Single Malt whisky sú pre španielskeho chlapca trochu drsné, takže hneď ako som dostal možnosť pracovať s Diplomático, išiel som do toho.
Ste ambasádor značky Diplomático. V čom spočíva táto práca? Majú pravdu tí, ktorí si myslia, že ide o prácu snov, teda že pijete kvalitný alkohol, cestujete a ešte vám za to aj platia?
Ľudia si zvyčajne všímajú len svetlú stránku práce iných. Mojou povinnosťou ako ambasádora Diplomático je zdieľať hodnoty a znalosti našej spoločnosti, aby svet lepšie porozumel našim rumom. Áno, sprievodným efektom je cestovanie na mnoho krásnych miest, popíjanie najlepších rumových kokteilov, jedlo v pekných reštauráciách a možnosť zúčastniť sa úžasných udalostí.
Moje zamestnanie má však aj druhú, náročnú a neveľmi zábavnú stránku. Tú však ľudia nevidia, pretože to obyčajne nezdieľam na svojom Instagrame. Na svoju prácu míňam množstvo energie a obyčajne mi ostáva veľmi málo voľného času. Ale myslím, že ho až toľko nepotrebujem, keďže robím všetky príjemné veci v rámci profesie.
Čo najzaujímavejšie ste vďaka svojej práci zažili? Aké krajiny ste pri rumových cestách prebrázdili? Môžete sa s nami podeliť o nejaký zaujímavý príbeh?
Na starosti mám najmä Európu, ale aj niektoré časti Afriky a Blízkeho východu. Cestovanie a návšteva nových miest sú vždy zábavné, ale to môže robiť každý, nemusíte byť ambasádorom značky.
Myslím, že najzaujímavejší sú pre mňa ľudia. Vďaka tejto práci sa stretnem s mnohými fascinujúcimi osobami, ktoré by som inak nikdy nestretol, od politikov po filmové hviezdy, od špičkových šéfkuchárov až po najlepších barmanov, od výrobcov čokolády po bylinkárov… Môžem takisto povedať, že som si na svojich cestách našiel veľmi dobrých priateľov.
Najväčšie zážitky s Diplomático sú pre mňa zatiaľ výlety s Nelsonom Hernandezom, jedným z našich Master destilérov. Robí rum už 33 rokov a ja mám možnosť stráviť jeden celý týždeň ochutnávaním a počúvaním, ako dokáže vykúzliť také chutné rumy.
Ako by ste laikovi vysvetlili rozdiel medzi kvalitnou prémiovou značkou, ako je napríklad Diplomático, a menej kvalitným rumom?
No, to je vlastne celkom jednoduchá záležitosť. Stačí naliať do pohára z každého z nich a hneď bude jasné, ktorý je prémiový.
V tejto otázke sa však ukrýva jedna zaujímavá skutočnosť. Niektorí kolegovia z brandže sa snažia zaviesť kritériá týkajúce sa kvality rumov alebo pravidlá, ako by ste ich mali piť. Vždy povzbudzujem ľudí, aby skúmali a pili, ako sa im len páči. Nie je problém piť rumy s ľadom alebo zmiešané.
Dali sme toľko lásky do tvorby nášho rumu, preto nech si ho každý užíva a vychutnáva práve tak, ako chce. Najdôležitejšia vec je chuť, nájsť rum, ktorý chutí vám. S Diplomático sú len dve možnosti: buď ho milujete, alebo ste ho ešte neochutnali.
Za posledné roky nastal celosvetovo veľký nárast záujmu o rum. Aký vývoj očakávate v najbližších rokoch. Čaká nás „doba rumová“?
Ľudia obyčajne identifikujú rum ako drsnejší nápoj. Niečo, čo je potrebné miešať, aby ste to mohli piť. A ja sa im nečudujem. Aj po mnohých rokoch práce to bola pre väčšinu rumov realita.
V poslednom čase však viaceré značky vyvinuli skvelé rumy, vďaka čomu mnohí zmenili názor na tento alkohol. Často ponúkam Diplomático konzumentom, ktorí rum nepijú, no keď ho ochutnajú, najčastejšou odpoveďou je: „Ok, nemám rád rum, ale toto mi chutí.“
Povedal by som, že väčšina ľudí sa začína dozvedať o prémiových rumoch. Či sa dostaneme vďaka tomu do „doby rumovej“? To je veľmi zložité predpovedať, ale spoločnosť určite mení svoje nazeranie na kvalitný rum.