Mohli by sme si myslieť, že ak ovládame jazyky a máme skúsenosti, komunikácia bude veľmi jednoduchá. Prečo je však niekedy také ťažké nájsť spoločnú reč alebo zdôvodniť svoj názor? Podľa lídra v oblasti predaja a manažmentu Daniela Špaňa, ktorý už viac ako päť rokov pracuje v organizácii Southwestern Advantage, sa problémy v komunikácii dajú ľahko rozpoznať a vieme im predísť pomocou niekoľkých dobrých trikov. Daniel sa stretol so stovkami študentov a študentiek, ktorí práve vstupujú na trh práce a vytipoval sedem hlavných aspektov, ktoré im pomohli stať sa lepšími komunikátormi.

Tip #1

Koľko ľudí, toľko chutí. Alebo prenesené do komunikácie, koľko ľudí, toľko názorov. Nikto nedokáže objektívne zhodnotiť, ktorý názor je ten jediný správny a tak to má byť. Dôležité je nesúdiť, ale počúvať a vedieť správne argumentovať, čím aj slovne podporíme svoje presvedčenie. Tiež je veľmi dôležité rozvíjať komunikáciu a snažiť sa porozumieť druhej strane, prípadne vedieť odhadnúť, odkiaľ pramenia jej názory a myšlienky. Diskusiu môžeme podporiť doplňujúcimi otázkami, čím nielen prejavíme záujem, ale zároveň konverzáciu posunieme o krok ďalej.

Tip #2

Pri komunikácii sme tak trošku aj psychológmi. Hodnotnou zručnosťou pri rozhovoroch je dokázať vyhodnotiť naše správanie a tiež odhadnúť, ako bude druhá strana reagovať na rôzne faktory. Je fajn byť pripravený aj na to, že výmena názorov býva často sprevádzaná silnými emóciami. Majme preto poruke reakcie na rôzne druhy pocitov, ako napríklad: „Vidím na tebe, že ťa táto situácia rozhodila. Poďme si to ešte raz pokojne vysvetliť.“ Tiež môžeme podať pomocnú ruku, ak druhá strana nevie, ako ďalej: „Skúsme si zhrnúť, aké sú naše možnosti a určite prídeme na vhodné riešenie.“

Tip #3

Emócie by nikdy nemali zvíťaziť nad rozumom a logikou. Nevzdávajme sa po negatívnej skúsenosti pri argumentácii a stráňme sa toho, aby sme ľuďom dávali rôzne nálepky. Nie je nič horšie, ako si niekoho hneď v úvode „zaškatuľkovať“ a následne naňho pozerať „cez prsty“. Ak niekto napríklad prišiel na stretnutie neskoro, nemusíme ho hneď označovať za „toho, čo stále mešká“. Rovnako ak na nás niekto na začiatku konverzácie útočí, nemusíme ho hneď označiť za agresora. Tak, ako sa mení svet, menia sa aj ľudia a ich pocity. Dôležité je držať sa faktov a viesť debatu slušne.

Tip #4

Tak, ako je pri komunikácii kľúčový obsah, rovnako zaváži aj forma. Niekedy dokonca aj trochu viac, konkrétne hneď v úvode komunikácie. Rozhodne by sme nemali podceňovať prvý dojem, lebo ako sa hovorí, prvý dojem urobíte len raz. V zásade ide najmä o držanie tela, úvodný pohľad, úsmev, pozdrav, ale aj celkový výzor, upravenosť, oblečenie či účes. V druhom kroku si váš komunikačný partner všimne tón vášho hlasu, rýchlosť vašej reči, intonáciu, rytmus a aj pauzy, ktoré počas rozhovoru robíte. Nie je totiž pauza ako pauza. Niektoré prestávky slúžia len na krátke pozbieranie ďalších myšlienok, iné sú „udičkou“ pre druhú stranu na protiargumentáciu, ďalšie zase cielene vytvárajú podnety na dlhšie zamyslenie sa. Veľmi podstatným prvkom v komunikácii je aj očný kontakt. Sústreďme sa na to, aby sme druhej strane pozerali do očí aspoň polovicu času, ktorý trávime rozhovorom. Samozrejme, stáva sa, že pri zamyslení alebo prudkej argumentácii nám zrak ubieha, ale to je v poriadku. Dôležité je myslieť na to a z času na čas zrakom spočinúť na našom partnerovi.

Tip #5

Vpred sa posúvame výzvami, preto by sme si ich vedome mali dávať. Rastieme a rozvíjame sa tým, že vystupujeme zo svojej komfortnej zóny. Ak to situácia umožňuje, prijmime úlohu pomyselného advokáta či hovorcu a buďme tým, ktorý napríklad odprezentuje výsledky práce v skupine, v škole alebo pred šéfom. Ako sa hovorí, tréning robí majstra a čo si teraz vyskúšate, v budúcnosti len zúročíte. Nebojte sa ani zdvihnúť ruku a klásť otázky. Z komfortnej zóny sa môžete dostať aj fyzickou zmenou prostredia. Dobrým príkladom je cestovanie, pri ktorom sa musíte neustále vyjadrovať a dávať najavo svoje želania. Presne tak, ako to robia každé leto stovky študentov v programe Southwestern Advantage zameranom na predaj vzdelávacích pomôcok americkým domácnostiam. Vybraní študenti si rozvíjajú svoje obchodné, marketingové a podnikateľské zručnosti práve prostredníctvom komunikácie počas predaja vzdelávacej literatúry.

Tip #6

Šťastie praje pripraveným, preto nikdy nepodceňujme poctivú prípravu. Hoci je známe, že strach z verejného vystúpenia môže byť ešte väčší ako strach zo smrti, pavúkov a výšok, precízna príprava pomáha prekonať strach z reči. Preto ak vás čaká napríklad prednáška pred väčšou skupinou poslucháčov alebo hoci len rozhovor s osobou, ktorá je pre vás dôležitá, venujte príprave dostatočný čas.  Prejdite si kľúčové myšlienky, spíšte si argumenty a podstatné body na papier alebo do poznámok v telefóne, pokojne si natrénujte prejav nahlas pred zrkadlom. Tesne pred danou udalosťou (hovorí sa, že stačí tri minúty pred), si poznámky prejdite, pozrite sa na seba do zrkadla, prečešte vlasy, usmejte sa a môžete sa sebavedome pustiť do komunikácie.

Tip #7

Hovorí sa, že nejde o to, čo teoreticky ovládame, ale čo aktívne používame. Ktorý tip použijete ako prvý? 😉

Foto: Freepik

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu