Osem z desiatich detí, ktoré sledujú online videá, trávi čas na YouTube, viac ako tretina sleduje Netflix, zistil výskum Samsungu.
Výrazný nárast záujmu o televízne vysielanie, streamovacie a ďalšie video služby zaznamenal u slovenských detí počas doby, čo sú uzavreté školy, výskum spoločnosti Samsung. Viac ako štvrtina detí trávi pri televíznej obrazovke dve až tri hodiny denne a takmer 28 % rovnaký čas venuje mobilným telefónom, tabletom, počítačom alebo herným konzolám. Z televízneho vysielania školáci dávajú prednosť pred špeciálnymi výukovými programami rozprávkam a animovaným seriálom.
„Zvýšený záujem o televízne vysielanie potvrdili aj výsledky píplmetrov spoločnosti PMT, podľa ktorých bol marec mesiacom s najvyššou sledovanosťou v histórii merania televízie od roku 2004. Predbehol dokonca aj tradične najsledovanejší december,“ hovorí Michal Forejt, riaditeľ divízie spotrebnej elektroniky spoločnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. „Z nášho výskumu vyplýva, že výrazne stúpol záujem aj o iné typy šírenia videoobsahu a využívanie inteligentných funkcií televízorov,“ dodáva.
Školský klub? Nie, deti sledujú skôr rozprávky a seriály
Deti v televízore najčastejšie sledovali rozprávky a animované seriály na klasických televíznych programoch (67,2 %), prípadne školské vyučovanie ako Školský klub na druhom programe RTVS. Iným klasicky šíreným televíznym programom dalo prednosť 29 % školákov. Internetové video služby zaujali 29,3 % detí, filmy stiahnuté z internetu si na televízore prehrávala pätina z nich (20,1 %) a voľne dostupný videoobsah z internetu uprednostňoval podobný podiel školákov (19,1 %).
Rodičov často nahradili televízor alebo mobil
Nezáujem alebo obmedzené časové možnosti rodičov často viedli k tomu, že deti nadužívali možnosti sledovať televízor alebo používanie smart zariadení ako je mobil, tablet alebo herné konzoly. Osem z desiatich detí, ktoré na televízore alebo iných smart zariadeniach pravidelne sledujú rôzne online videotéky, počas doby, keď boli uzavreté školy, denne navštevovalo videoportál YouTube. Viac ako tretina z tých, čo mali prístup ku streamovacím službám (29,3 %), využívala platenú streamovaciu službu Netflix. Medzi obľúbené videoslužby slovenských školákov sa zaradili aj HBO GO (sledovalo ju 17,4 % respondentov) a Google Play (15,2 %)
Takmer 50 % rodičov deťom kvôli pracovným povinnostiam púšťa televízor. Viac ako štvrtina detí využíva televízor aj pre domácu výučbu a videohovor s učiteľmi. „Pre deti sa v čase sociálnej izolácie stalo častejšie sledovanie televízora alebo streamovacej služby náhradnou voľnočasovou aktivitou, ktorú by realizovali v „normálnom“ čase pravdepodobne aj inak. Ak už rodič volí ako voľnočasovú aktivitu pre svoje dieťa sledovanie televízora, resp. online streamu, mal by dozorovať a u menších detí aj spolu s dieťaťom rozhodovať o výbere sledovaného programu.“ uviedla psychologička a zástupkyňa riaditeľky Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie PhDr. Alena Kopányiová, PhD., a zároveň dodala: „Kombináciou výberu programu dieťaťa podľa jeho záujmu, podľa zadaných úloh, ktoré museli deti vypracovávať v rámci online vyučovania a zodpovedného výberu, resp. dohľadu rodičov nad sledovaným programom, tak došlo pre dieťa k doplneniu si zaujímavých, ale aj potrebných informácii a poznatkov.“
Dôležitý je rodičovský zámok a kontrola
„Smart televízory sa počas obmedzenia voľného pohybu kvôli vládnym opatreniam proti šíreniu koronavírusu ukázali byť dobrým sprostredkovateľom zábavy, ale aj komunikačným a pracovným nástrojom. Často sa používali videokonferencie, a to ako pre potreby školákov, tak ich rodičov, ktorí pracujú z domu,“ hovorí Michal Forejt zo spoločnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Nové televízory Samsung z modelových radov QLED pre rok 2020 ponúkajú kvalitný režim videokonferencií v natívnom UHD/4K a 8K rozlíšení a prednastavenými aplikáciami pre obľúbené videoslužby. Operačný systém Tizen navyše obsahuje rodičovský zámok pre odfiltrovanie obsahu, ktorý nie je vhodný pre deti.
Výskum uskutočnila spoločnosť Samsung Electronic Czech and Slovak prostredníctvom služby Instant Research výskumnej agentúry Ipsos v dňoch 23. až 25. apríla 2020 na vzorke 324 rodičov detí, ktorí chodia do základnej školy a žijú s nimi v spoločnej domácnosti.
foto: výskum Samsung / pixabay.com