René Magritte (Nov 21, 1898 – Aug 15, 1967), belgický surrealistický maliar sa radi medzi velikánov svojej doby ako bol Joan Miró, André Breton, Man Ray, Hans Arp, Paul Klee, Luis Buñuel, Leonora Carrington a neodmyslitelne Salvador Dalí. Surrealizmus je nie len umelecký smer, ale aj životný štýl snažiaci sa o oslobodenie mysle a pozdvihnutie podvedomia.
René Magritte sa snažil v tomto štýle zachytiť svoje sny a predstavy. Jeho obrazy sú plné tajomstva, detských aj úsmevných predstav, zhmotnených preludov ako aj erotických priani. Ženské telo je fragmentované a poodhaluje to, čo normálne nevidíme a chceli by sme to videť. Nočná košela ženy ukazuje to, čo zahaluje a pastelové farby ju robia krásnejšiou.
Magritte nám ponúka zvláštny typ intimity a dokonca aj romantiky. Pomocou jeho surreality nám umožňuje hlbší pohľad na surrealisticku lásku. To nemôže byť viac zrejmé ako v jeho dvoch prácach Milovníkov(1928) a Milovníkov II(1928).
Postavy bez tváre symbolizujú slepotu lásky. Je známe, že milovníci nikoho nevidia, nemôžeme rozpoznať ich pravé pocity, v skutočnosti sú tajomstvom.
Na rozdiel od pastoračnej scény z Milovnikov v druhej maľbe Milovnikov II abstraktné pozadie je dané. Modré pozadie naznačuje koncepčný priestor. Namiesto scény v tom, čo by mohlo byť v reálnom živote, tento kúsok zobrazuje scénu, ktorá vyzerá viac podobná rodinnej fotografii. Opäť nám ponúka intímny pohľad na pár v surrealistickej láske, ale stále poskytuje ostrý kontrast s kuklou. Je to pohľad na rozhraní priestoru a intimity.
Máme vždy problémy dešifrovať skutočné úmysly, pocity, a tajné fantázie tých ktorí su v našich životoch. To je doslovný Blinder.
Tajomný výklad surrealistickej lásky, v ktorej sa Rene Magritte stáva takmer labyrintom pasce. On sám nikdy nepodával výklad k svojim dielam a tak je na nás určiť, čo si myslí alebo nie je myslené. Koniec koncov, je snáď lepší spôsob, ako premýšľať o zložitosti a výstrednosti surrealistickej lásky ako s kuklou na hlave?
text: Elena Fedorkova