Medzinárodný deň hamburgerov, na ktorých si ľudia na celom svete pochutnávajú už sto rokov, pripadá tento rok na 28. mája. Z pôvodne skromného robotníckeho jedla sa postupne stal svetový kulinársky fenomén. Hamburger v posledných rokoch stále viac boduje aj u Slovákov. Vlani si prevzali od kuriérov donáškovej platformy Wolt viac ako 600 000 hamburgerov.
Ako ďalej vyplýva z dát Woltu, ľudia na Slovensku preferujú predovšetkým hovädzie hamburgery so syrom. Cheeseburgery tvoria takmer polovicu doručených objednávok. „Slováci burgre milujú a to vedia aj prevádzkovatelia reštaurácií. Hamburger totiž nájdete v ponuke približne tretiny všetkých podnikov, ktoré doručujú cez Wolt,” hovorí Tomáš Beniak, generálny riaditeľ Wolt Slovensko. Obrovská variabilita vládne aj v cenovej úrovni hamburgerovej ponuky. Aj keď ceny sa oproti minulému roku zvýšili približne o 20 percent, dá sa vybrať burger už od dvoch eur. Najvycibrenejšie hamburgerové špeciály potom stoja okolo 13 eur.
Placka v žemli má viac ako 100 rokov
Kedy a ako presne hamburger uzrel svetlo sveta, nie je jasné. Podľa niektorých siaha jeho história až do 17. storočia. Vtedy sa v nemeckom Hamburgu tešili obľube placky z okoreneného mletého mäsa, ktoré sa podávali surové alebo ľahko opečené. Preslávili sa názvom „hamburský steak”. V polovici 19. storočia tento pokrm nemeckí imigranti preslávili v Amerike, kde ho medzi dva plátky pečiva prvýkrát vložil dánsky obchodník Louis Lassen. Na konci 19. storočia tak vznikol hamburger podobný tým dnešným. Veľkosť, tvar a spôsob prípravy štandardizoval v roku 1921 prvý americký fast–foodový reťazec s hamburgermi White Castle. Vo veľkom sa hamburgery dostali na trh v roku 1940 vďaka otvoreniu prvej pobočky McDonald’s.
Súčasť životného štýlu
Medzi najviac rozvážané burgre patria dlhodobo tie z reťazcov McDonald’s a Burger King. Nezaostávajú však ani lokálne podniky, ako je slovenská sieť Regal burger, bratislavský Roxor či Quinsboro. Medzi ďalšie obľúbené podniky patrí košický Grange a Butcher’s Bits zo Žiliny. „Slovensko pred pár rokmi zasiahol priam burgerový ošiaľ. To čo bolo dovtedy iba mäso v žemli sa stalo doslova ikonickým jedlom, s ktorým sa spájajú veľakrát pojmy ako zábava, priatelia, párty alebo aj nočný život,” hovorí Boris Halaj z Butcher’s Bits a popisuje, aké majú Slováci preferencie: „So stúpajúcimi teplotami vyhľadávajú skôr ľahšie burgre – napríklad s kuracím mäsom alebo vegetariánske varianty – naopak v chladných dňoch preferujú energeticky výdatnejšie hovädzie a bravčové burgre.”
Jeden na takmer každý deň v roku
Na obľúbenosti burgerov na Slovensku sa zatiaľ zvyšovanie cien neprejavuje. Najvernejší fanúšik burgerov je z Banskej Bystrice, počas roku 2022 si od kuriérov Woltu prevzal 320 hamburgerov. A práve Banská Bystrica je na Slovensku mestom s najväčším počtom objednávok tohto pokrmu na zákazníka.
Wolt je technologická́ spoločnosť̌ so sídlom v Helsinkách. Vďaka nej je neuveriteľne jednoduché́ objaviť̌ a nechať̌ si doručiť̌ jedlo z tých najlepších reštaurácií, potravinových reťazcov a lokálnych obchodov. Poslaním spoločnosti je prinášať lepšie riešenia pre mestá a obce a prepájať zákazníkov, obchodníkov a kuriérov. Platforma Wolt uľahčuje zákazníkom objednanie čohokoľvek prostredníctvom jednej praktickej aplikácie, obchodníkom umožňuje dodatočný predaj a kuriérom poskytuje flexibilnú možnosť zárobku, Wolt vyvíja škálu technologických riešení od lokálnej logistiky cez softvéry pre maloobchodné prevádzky až po finančné riešenia. Súčasne od roku 2014 prevádzkuje vlastný online supermarket. Wolt pôsobí́ v 25 krajinách. Na Slovensku je od roku 2019 a dnes už pôsobí vo viac ako 50 slovenských mestách.
Foto: archív Wolt