Grónsko a Panama, dve krajiny, ktoré sa líšia vo všetkých možných aspektoch, a predsa majú niečo spoločné. Obidve krajiny sú v poslednom čase na svetovej politickej scéne trendovými témami v dôsledku zmienok amerického prezidenta Donalda Trumpa. To podnietilo portál Kiwi.com, popredná spoločnosť v oblasti cestovných technológií, ktorej jedinečný algoritmus umožňuje používateľom nájsť lepšie trasy a ceny, ktoré iné vyhľadávače nevidia, aby sa na obe lokality pozrel z pohľadu cestovného ruchu.
Grónsko získava celosvetový význam
Grónsko je známe svojou strategickou polohou medzi Európou a Severnou Amerikou a jeho bohaté prírodné zdroje už dlho priťahujú pozornosť svetových mocností. Tento arktický klenot však v posledných rokoch zaznamenal aj nárast cestovného ruchu. Trend ešte umocnilo vlaňajšie otvorenie nového medzinárodného letiska pri meste Nuuk. Teraz dokáže vybaviť diaľkové lety, ktoré predtým museli pristávať na bývalej vojenskej základni. Vďaka tomu je Grónsko dostupnejšie pre širší okruh cestovateľov, ktorí vyhľadávajú jedinečné zážitky, ako je pozorovanie polárnej žiary či veľrýb, expedície na ľadovce, pešia turistika po trase za polárnym kruhom a tiež spoznávanie inuitskej kultúry.
Hoci údaje Kiwi.com ukazujú, že ide o jednu z menej vyťažených trás, na ktorej je len niekoľko rezervácií, vyhľadávanie letov do tejto krajiny naznačuje, že sa rýchlo dostáva do povedomia svetových cestovateľov. Google Trends ukazuje nárast celosvetového vyhľadávania Grónska od decembra s vrcholom v druhom januárovom týždni. V jednom momente Grónsko dokonca predbehlo Panamu, ďalšiu krajinu, o ktorú rastie záujem. Vyhľadávanie letov do Grónska na stránke Kiwi.com sa v januári zvýšilo o 120 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom a o 50 % v porovnaní s decembrom 2024. „Najvýraznejší nárast záujmu o Grónsko sme zaznamenali v USA, kde bol v januári druhý najvyšší počet vyhľadávaní. V minulom mesiaci naši zákazníci uskutočnili štyrikrát viac vyhľadávaní ako pred rokom,“ komentoval vznikajúci trend Sergi López Rey, riaditeľ obchodnej analýzy zo spoločnosti Kiwi.com. „Nie je prekvapením, že najväčší počet vyhľadávaní sa týkal spojení z Dánska, ktorých bolo v januári v porovnaní s minulým rokom trikrát viac a medzimesačne vzrástli o 50 %,“ uzavrel. Tieto krajiny však nie sú osamotené, pretože Grónsko vyvolalo obrovský záujem na celom svete – vyhľadávania v Spojenom kráľovstve vzrástlo o 178 % medziročne, v Nemecku o 100 %, vo Francúzsku o 219 %, v Poľsku o 154 %, v Kanade o 82 % a v Českej republike o 224 % – aby sme uviedli aspoň niekoľko príkladov.
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2025/02/2-WM-Kiwi-Panama-3-1024x708.jpg)
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2025/02/2-WM-Kiwi-Panama-3-1024x708.jpg)
Stále zelená príťažlivosť Panamy
Na druhej strane je Panama už veľa rokov obľúbená medzi cestovateľmi, ktorí milujú turistiku ako jedna z najpopulárnejších destinácií v regióne. Či už cestovatelia hľadajú džungľu, mrakodrapy alebo srdečnosť miestnych obyvateľov, Panama má všetko. Môžu objavovať prírodné krásy, pamiatky, túlať sa po kedysi pirátmi zamorenom starom meste alebo ochutnať miestne špeciality, ako sú grilované chobotnice či vyprážané banány. „Najvhodnejší čas na návštevu Panamy je od decembra do apríla, keď je tu ideálne počasie. Panama má tropické podnebie po celý rok, od decembra do apríla je obdobie sucha a od mája do novembra obdobie dažďov, ktoré má však stále dostatok slnečných dní,“ odporúča Levente Fülöp, mladý maďarský cestovateľ, ktorý Panamu navštívil v rámci letnej výzvy World Travel Hackers organizovanej Kiwi.com.
Keďže ide o hlavnú turistickú sezónu, nedávne vyhlásenia amerického prezidenta nespôsobili výrazné medziročné zmeny, ale podľa údajov Kiwi.com došlo v januári v porovnaní s decembrom minulého roka k celosvetovému nárastu vyhľadávania letov do Panamy o 20 %. Z USA sa vyhľadávania zvýšili o 17 %, z Kolumbie o 35 %, z Francúzska o 29 %, z Brazílie o 32 %, z Talianska o 41 % a zo Spojeného kráľovstva o 26 %.
Zatiaľ čo Grónsko prudko stúpa v celosvetovom vyhľadávaní a Panama si stále zachováva svoju príťažlivosť, tieto kontrastné trendy v cestovaní zdôrazňujú celosvetový apetít po nových destináciách aj po nadčasových tropických zákutiach.
Foto: Kiwi.com