K tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc odhaľuje jeden z najväčších reťazcov na Slovensku premeny nákupného správania slovenských spotrebiteľov. Hoci sa tradície menia, vianočné rituály sú jednými z najzachovávanejších rodinných sviatkov po celé generácie. Spoločnosť Tesco na reprezentatívnej vzorke viac ako 1000 svojich zákazníkov zisťovala, aký význam pre nich majú Vianoce, ako ich trávili v roku 1989 a ako ich prežívajú v súčasnosti.
Vianočné sviatky sú najexponovanejšími dňami v roku a pre mnohých môžu byť prípravy, snaha vyhovieť prianiam blízkych, ako aj nákupy darčekov veľakrát na poslednú chvíľu vyčerpávajúce. Možnosti, výber a dostupnosť produktov sú v porovnaní s rokom 1989 oveľa vyššie. Kedysi sme počas Vianoc stáli rady na banány a mandarínky, dnes je to pre nás nepredstaviteľné a bežnou sa stala ich kúpa online z pohodlia nášho domova, napríklad prostredníctvom najväčších Tesco Online nákupov. Okrem toho si dokážeme aj v kamennej predajni na jednom mieste kúpiť potraviny, veci do domácnosti, drogériu, elektroniku či oblečenie.
Aké boli a aké sú Vianoce dnes
Symbolom slovenských Vianoc bol v minulosti betlehem, tradícia vianočných stromčekov sa u nás rozšírila až začiatkom 20-teho storočia. Po roku 1989 k nám prenikali vplyvy iných kultúr, napríklad k tradičnému Ježiškovi pribudol Santa Claus. Podľa etnologičky, doc. Kornélie Jakubíkovej sa funkcia stromčeka menila a dnes má skôr esteticko-prestížnu funkciu. Zatiaľ čo ľudia v minulosti zdobili živé stromčeky, v súčasnosti má až 70 % domácností umelý stromček. Výzdoba sa menila podľa módnych trendov, ktorým sa postupne prispôsobovali aj vianočné ozdoby – pred tridsiatimi rokmi nesmeli na stromčeku chýbať salónky, dnes sa zdobí skôr umelými, kúpenými alebo vlastnoručne vyrobenými ozdobami. Popularitu si získal adventný svietnik a fenoménom je taktiež vonkajšia a vnútorná svetelná výzdoba, čoraz častejšie zdieľaná z našich domovov na sociálnych sieťach. Výzdoba je podstatnou súčasťou Vianoc pre viac ako 83 % zákazníkov Tesca. Ako hovorí etnologička doc. Jakubíková „Minulé storočie bolo storočím slova, 21. storočie je storočím obrazu. Významnejšiu rolu zohráva výzdoba, investície do symbolicko-znakových predmetov, ako je adventný veniec, stromček, úprava stola, výzdoba exteriéru domu, v bytoch svetielka v oknách, reťaze na balkónoch“.
Zaujímavosti o Vianociach, o ktorých ste možno nevedeli:
Popularita živých vianočných stromčekov sa v porovnaním s rokom 1989 znížila zo 70 % na 30 %.
Rodinné návštevy sú však takmer stále rovnako populárne, obľubuje ich takmer 72 % respondentov.
Odpočinok a leňošenie počas Vianoc získava na popularite, oproti roku 1989 vzrástlo na viac ako 80 %.
Pre 80 % respondentov je sledovania rozprávok v televízii počas Vianoc ich obľúbenou činnosťou.
Zdroje:
Reprezentatívny prieskum spoločnosti TESCO uskutočnený na vzorke 1086 respondentov v období od 18. Novembra 2019 do 22. novembra 2019.
Doc. Kornélia Jakubíková: Rodinné tradície (v sviatkovaní a stravovaní) v kontexte globalizácie
Prof. Zuzana Beňušková: Prečo sú Vianoce tradičné aj nové. Čo je sviatok v 21. Storočí na Slovensku.
Foto: Tesco Stores SR, ČTK