Sú informácie na obale potravín pre vás španielskou dedinou?

0
662
obaly potravín

Toto nejedz, je to plné éčok!“ Takáto veta zaznieva pomerne často. Hovorievame, že môže za to chémia a tie „hrozné éčka“. Máme ich podvedome zafixované ako negatívne, ale pritom väčšina z nás o nich netuší nič viac. Éčka sú vo všeobecnosti potravinové aditíva, ktoré sa pridávajú do potravín kvôli trvácnosti, farbe, chuti, konzistencii a rôznym iným vlastnostiam. K ich množstvu prispieva i minimálna ročná záruka niektorých hotových produktov, vrátane sladkostí, čo nemá s čerstvosťou a prirodzenosťou veľa spoločného. Ale aby sme nekrivdili všetkým „éčkam“: Nie všetky „éčka“ sú zlé alebo škodlivé. Medzi „éčka“ patria totiž aj niektoré antioxidanty a vitamíny (napríklad vitamín C s označením E300). Pre prídavné látky v potravinách sú navyše stanovené bezpečnostné limity. Éčka preto nemusíte brať ako úplného strašiaka.

Poznáte ten zmätený pocit, ktorý sa objaví, keď v supermarkete vyberiete z regálu potravinu a snažíte sa rozlúštiť, čo sa píše na jej obale? Pozeráte sa na malé písmo, nespočetné množstvo čísel, cudzích slov, značiek či tvrdení, až sa vám z toho točí hlava. Niet divu, že to neraz vzdáte, a jednoducho kúpite to, čo vám chutí.

Obal produktu je pritom dôležitý nielen preto, aby zachoval výrobcom garantované vlastnosti potraviny a chránil ju pred nežiaducimi vonkajšími vplyvmi, ale zároveň je pre kupujúceho miestom, kde by mal nájsť všetky informácie o výrobku. Delia sa na povinné informácie, ktoré musí výrobca uviesť na obale v zmysle príslušných právnych predpisov a na nepovinné, ide najmä o obchodnú značku a grafiku, ktorá má upútať spotrebiteľa. Každá potravina by mala na obale obsahovať názov, zoznam zložiek produktu, akúkoľvek zložku alebo technologickú pomocnú látku, ktorá spôsobuje alergie alebo neznášanlivosť a ktorá sa používa pri výrobe či príprave potraviny, pričom sa nachádza aj v hotovom výrobku, aj keď v pozmenenom stave, množstvo konkrétnych zložiek, dátum minimálnej trvanlivosti alebo dátum spotreby, ale aj podmienky skladovania, krajinu pôvodu, návod na použitie či označenie výživovej hodnoty.

Čítanie etikety s porozumením

Všímajte si položky v zozname na potravinách. Dlhý obsah položiek býva neraz plný zbytočných prídavných látok. Navyše, množstvo potravín obsahuje veľa sacharidov. Napríklad pri „raňajkovej“ kaši si dávajte pozor na cukor. Hoci odhaliť pridaný cukor v potravinách je na druhej strane niekedy ťažký oriešok. Cukor sa v potravinách môže skrývať pod rôznymi názvami. Instantné kaše, ktoré nájdete na pultoch supermarketov, obsahujú zbytočný kokteil prídavných látok, čo by tam ani nemuseli byť. Samozrejme, existujú aj výnimky. Preto je dôležité dobre si prečítať zloženie daného produktu. Tabuľka nutričných hodnôt je podstatnou časťou informácie, pretože hovorí, ako je daná potravina energeticky a nutrične bohatá. Na obale musí byť povinne uvedená energetická hodnota v kilokalóriách (kcal) alebo kilojouloch (kJ) – 1 kcal = 4,2 kJ. Pod tabuľkou sa zároveň nachádza referenčná hodnota príjmu energie pre priemerného dospelého človeka, ktorá predstavuje 2 000 kcal (8 400 kJ). Ďalej tam nájdete množstvo sacharidov, cukrov, bielkovín, tuku, nasýtených mastných kyselín a soli. Zdravé stravovanie stojí na konzumácii kvalitných potravín. Ako si ich vybrať? Je nevyhnutné pozorne čítať informácie na obale. Potom odlíšite kvalitné potraviny od predražených výrobkov plných lacných náhrad.

na obale potravín

Čo si všímať na etikete

  • Posvieťte si na zloženie – prečítajte si zoznam prísad a uistite sa, že produkt obsahuje kvalitné prísady. Na prvom mieste by mala byť vždy surovina, ktorá má logicky tvoriť základ produktu (napríklad mlieko pri mliečnych výrobkoch alebo bielkoviny pri proteínovej tyčinke).
  • Venujte pozornosť veľkosti porcií a celkovému množstvu – uvedomte si, koľko toho reálne skonzumujete.
  • Nezabudnite na obsah tukov – určité množstvo tuku pre správne fungovanie tela potrebujeme, ale ich nadbytok v strave môže ľahko navýšiť náš kalorický príjem.
  • Pridané cukry – v zložení výrobku by sa nemal na prvých miestach vyskytovať rafinovaný cukor alebo jeho iné formy. Ak chcete schudnúť, vyberajte si produkty so zníženým obsahom cukru. Tak isto pri low carb strave je množstvo cukru upravené. Cukor nahraďte inými sladidlami, napríklad erythritol, čakankový sirup či stévia. Ak si neviete rady, kontaktujte výživového poradcu, napríklad v Prodietix.sk. Určite vám dobre poradí.
  • Alergény – mnohí ľudia majú najrôznejšie zdravotné problémy, ktoré súvisia s príjmom potravy.  Veľmi často vedú k obmedzeniam v stravovaní, niekedy mimoriadne nepríjemným a radikálnym. Je vedecky podložené, že v takomto prípade ľudia siahajú aj po diétach, ktoré môžu pri rôznych intoleranciách pomôcť. Existuje štandardný súbor diagnostických testov na základné potraviny, okrem toho je v ponuke laboratórií širšie spektrum testov na rôzne konkrétne potraviny. Ak trpíte konkrétnou potravinovou alergiou či intoleranciou, mali by ste pozorne kontrolovať zloženie všetkých potravín, ktoré kupujete. Tieto informácie by mali byť výrazne uvedené na každom produkte.

Potravinová alergia má okamžitý nástup, vyvolá ju aj pár zahryznutí do zakázanej potraviny. Naopak potravinová intolerancia sa môže prejaviť neskôr, aj po niekoľkých dňoch, občas vzniká až po dlhodobej konzumácii, a je vyvolaná zvýšenou priepustnosťou čreva. To je len niekoľko rozdielov medzi alergiou a intoleranciou. Zlou správou je, že pokiaľ sa alergia prejaví, najúčinnejším spôsobom ochrany je vyhýbať sa všetkým alergénom v potravinách až do doby, kým lekár nepotvrdí alergiu na konkrétny alergén, potom stačí dôsledne vynechávať potravinu, ktorá ho obsahuje.

www.prodietix.sk

Foto: Prodietix a istock

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu