Viete si predstaviť, že by ste popri bežných povinnostiach v práci merali uhlíkovú stopu, alebo vyrábali záhradný nábytok z odpadu? V závode, ktorý vyrába strešné okná VELUX pri Partizánskom, minulý rok spontánne vznikla pracovná skupina zamestnancov, ktorí chceli uplatniť do každodenného pracovného života princíp zero waste. Založili eko tím a začali sa stretávať.
STOP zbytočnému odpadu
Medzi ich prvými krokmi bolo obmedzenie plastového odpadu, ktorý vyprodukovali samotní zamestnanci závodu. Výrazne znížili počet smetných košov, ktorých plastové vrecia končili na skládke poloprázdne, a začali klásť dôraz na recykláciu. Postavili sa proti používaniu jednorazových plastových pohárikov v automatoch na horúce nápoje, keďže pri počte viac ako 450 zamestnancov ich končilo v koši obrovské množstvo. Kolegom zabezpečili vlastné bambusové poháre, ktoré môžu používať neobmedzene a navyše majú pri ich používaní kávu alebo čaj zdarma.
Následne sa zamerali na zefektívnenie výrobných procesov a prišli s nápadom nahradiť jednorazové drevené prepravné obaly oceľovými na viac použití, vďaka čomu ušetria niekoľko ton dreva ročne. Smerom k cieľu firmy VELUX obmedziť používanie plastov do roku 2030 na nulu, optimalizovali vo svojom závode balenie výrobkov a prestali používať ochrannú PVC fóliu, ktorej by inak použili až 672 km ročne. Zistili totiž, že to množstvo predstavuje až 2,3 tony plastového odpadu- Taktiež znížili spotrebu polystyrénových kociek o 373 072 kusov. Odpadu z obalových materiálov, ktorému sa nedalo predísť, dali v duchu zero waste druhú šancu a používajú ho na výstavbu oddychových zón v areáli závodu. Palety, ktoré by sa inak vyhodili, tak teraz slúžia zamestnancom ako záhradný nábytok.
Recyklácia vo výrobe
Neostali však iba pri spoločných priestoroch a balení výrobkov, svojimi
riešeniami zasiahli aj do samotnej výroby. Na jednej z výrobných liniek vznikalo
ročne až 50 ton odpadu vo forme PVC pilín. Spolu s dodávateľom našli PVC
pilinám nové uplatnenie v inom výrobku, ktorý sa vyrába v rovnakom
závode. Tým, že je teraz odpad využitý na mieste vzniku, sa im zároveň podarilo
usporiť aj emisie z dopravy, ktorú by museli zabezpečiť na jeho odvoz na
skládku alebo do zberných dvorov.
Dôkladným počítaním uhlíkovej stopy závodu zistili, že ročne projektmi
ušetria 328 ton emisií CO2, takže aj keď v roku 2019 vyrobili o 13,7
% viac okien ako v roku 2016, emisie za spotrebovanú energiu (elektrinu a
teplo) nestúpli, ale boli dokonca o 0,1 % menšie.
Ochrana lesov a vysádzanie stromov
Eko tím, ktorý sa tento rok ešte rozrástol a premenoval na Myslím Zero Waste, však nezačínal od nuly. Spoločnosť VELUX sa ekologickým témam venuje dlhodobo aj na globálnej úrovni. V septembri firma oznámila záväzok stať sa do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou a do roku 2041 dokonca eliminovať celú historickú uhlíkovú stopu, ktorú vyprodukovala od svojho založenia v roku 1941. „Za celú dobu od svojho založenia vypustíme 5,6 mil. ton CO2. Tieto emisie chceme eliminovať prostredníctvom investícií do projektov Svetového fondu na ochranu prírody (WWF) v oblasti zachovania a obnovy lesov. Investície do ochrany a výsadby lesov nám dávajú najväčší zmysel, a to ako z pohľadu environmentálneho, tak z pohľadu nákladov,“ hovorí Dagmar Plevačová, generálna riaditeľka spoločnosti VELUX pre Českú republiku a Slovensko.
Samotné lesy dokážu z atmosféry stiahnuť CO2. Najefektívnejšie sú v tomto ohľade už vyrastené lesy v subtropických a tropických oblastiach, preto sa spoločnosť VELUX rozhodla podporiť projekty na ochranu lesov práve v týchto oblastiach. Prvé dva projekty sa uskutočnia v Ugande a v Mjanmarsku.
Dôležitá je spolupráca Zatiaľ čo sa firma na globálnej úrovni snaží o historickú uhlíkovú neutralitu, ku ktorej jej pomáha aj WWF, v závode v Partizánskom pracujú na tom, aby znížili emisie z výroby, z logistiky, ale aj z pracovných ciest. V septembri sa dokonca 100 zamestnancov zapojilo do výzvy Do práce na bicykli, aby znížili svoju vlastnú uhlíkovú stopu. „Na príklade eko tímu v Partizánskom vidno, že firma si môže dať akékoľvek ciele a záväzky, ale bez zapojenia a iniciatívy zamestnancov ich nemôže naplniť na 100 %. Aj preto pri projektoch zapájame zamestnancov z rôznych útvarov v oblastiach, ktoré sú im prirodzené,“ dodáva Ondřej Boreš, Public Affairs manager spoločnosti VELUX pre Českú republiku a Slovensko.