V priestoroch Dizajn štúdia ÚĽUV na Dobrovičovej ulici v Bratislave si milovníci tvorby z drôtu môžu pozrieť až do konca mája 2024 zaujímavú výstavu našich najznámejších tvorcov z drôtu. Výstava predstavuje diela tvorcov, ktorých spája hľadanie výtvarných polôh drôtu. Objekty, plastiky, úžitkové predmety či šperky sú prierezom tromi desaťročiami ich práce. Výstava je akýmsi predvojom Roka drotárstva, ktorým bude v ÚĽUV-e rok 2026. Poukázaním na výtvarné možnosti tohto materiálu chce ÚĽUV inšpirovať počas nasledujúceho obdobia novú tvorbu.
Kurátor výstavy Ladislav Jurovatý ml. začal svoj príhovor na otvorení výstavy Kresba v priestore tým, že drotárske remeslo vo svete preslávili najmä Slováci. „Pátranie po počiatkoch jeho výtvarného potenciálu nás dovedie k drotárskym majstrom Jozefovi Holánikovi-Bakeľovi z Dlhého Poľa (v roku 1911 získal Grand Prix na Svetovej výstave v Ríme) či neskôr Jozefovi Kerákovi z Veľkého Rovného, ktorého figurálne plastiky položili v roku 1942 základ dnešného Považského múzea,“ začal svoj exkurz do histórie, ktorá umožnila vznik súčasnej bohatej tvorby v drôte.
„Politický a hospodársky vývoj po prvej svetovej vojne znamenal postupný úpadok drotárskeho remesla. Ale keď v druhej polovici 60. rokov minulého storočia ponúkol Osvetový ústav v Bratislave amatérskym výtvarníkom možnosť navštevovať dlhodobé odborné kurzy, stretla sa na nich trojica Remígia Biskupská, Štefan Mlich a Ladislav Jurovatý st., ktorá nadobudnuté všeobecné vedomosti a zručnosti následne využívala pri konkrétnej voľnej tvorbe z drôtu.“ Známu výtvarníčku Remígiu Biskupskú oslovili šperky, Štefana Mlicha hľadanie možností opletania drobných predmetov a Ladislav Jurovatý st. objavoval výtvarný potenciál drôtu cez muzeálne zbierky a návštevy drotárskych majstrov Jakuba Šeríka v Dlhom Poli a Alexandra Hozáka vo Veľkom Rovnom. Neskôr Janka Menkynová, výtvarníčka ÚĽUV-u, vytvorila úspešný drotársky výrobný program – prototypy úžitkového riadu a interiérových doplnkov, ktorý sa doposiaľ rozvíja.
V roku 1990 prichádza Štefan Mlich s ideou zorganizovania stretnutia drotárskych majstrov. Jeho návrh zastrešuje Považské múzeum v Žiline a o dva roky neskôr sa pri príležitosti 50. výročia vzniku múzea koná konferencia na tému Drotárstvo ako remeslo, umenie a podnikateľská aktivita. To bol impulz na prvé Stretnutie drotárskych majstrov, na ktorom sa autori pracujúci s drôtom konfrontujú aj v praktickej tvorbe a postupne smerujú k voľnej tvorbe. V tejto podnetnej atmosfére pre rozvoj drotárstva sa v roku 1995 koná v Považskom múzeu prvý ročník trienále Premeny drôtu.
Tieto tvorivé sympózia spojené s výstavami v Považskom múzeu znamenali formovanie aktívnej komunity drotárov a výtvarníkov, z ktorých viacerí sa stretávajú aj na aktuálnej výstave Kresba v priestore – Blanka Šperková, Blažena Kriváková, Mária Krajčová, Jaroslav Drotár, Ladislav Jurovatý ml., Peter Valach. Ďalší vystavujúci – Tamara Kostovská, Martina Piatková, Jozef Šabo – sú absolventmi kurzov drotárstva, ktoré od roku 2000 až do dnešných dní organizuje Škola remesiel ÚĽUV. Michal Hanula, Šimon Mišurda, Slavomír Pecuch a Tibor Uhrín obohacujú výstavu o ďalšie polohy drôtu a plechu, ktoré tkvejú v dizajnérskom minimalizme.
Od roku 2019 je drotárstvo zapísané vo Svetovom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva UNESCO. Ústredie ľudovej umeleckej výroby chce poukázaním na jeho výtvarné podoby podnietiť medzi remeselníkmi, výtvarníkmi, dizajnérmi i študentmi dialóg o možnostiach novej tvorby, pretože rok 2026 bude Rokom drotárstva.
Súčasnú výstavu si záujemcovia môžu pozrieť do 31.5.2024, vždy v utorok až piatok v popoludňajších hodinách (od 12.00).
Foto: ÚĽUV