Deti majú jasnú predstavu o Učiteľovi Slovenska: Má mať zmysel pre spravodlivosť a učiť zážitkovo. Poznáte takého?

0
115
rozhodnite o učiteľovi slovenska

Komenského inštitút Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica
odštartoval v septembri 2022 už 5. ročník ocenenia Učiteľ Slovenska tým,
že sa spýtal školákov a študentov, ako si predstavujú ideálnu
pedagogičku alebo pedagóga. Ich odpovede mali spoločný základ.
Perfektný učiteľ by mal byť inšpiratívny, kreatívny, so zmyslom pre humor
a rešpektujúci.

„Predstavujem si ho ako učiteľa, ktorý učí s radosťou a záleží mu na jeho
žiakoch. Taktiež vie urobiť vyučovacie hodiny zaujímavými. Určite by mal byť
empatický, ľudský ku svojim žiakom, skutočne sa o nich zaujímať a mať ich
rovnako rád.  Myslím, že aj medzi učiteľmi v našej škole sa nájdu takí, ktorí sa
snažia učiť zážitkovo, zapájajú sa do rôznych projektov a súťaží so svojimi
žiakmi, motivujú a podporujú ich v tom, venujú sa im vo svojom voľnom čase.
Najlepšie sa mi pracuje pri učiteľovi, ktorý vie do vyučovacej hodiny vniesť aj
humor. Ten je veľmi dôležitý, aby bola atmosféra v triede, ako aj na hodinách
viac uvoľnená,“
 hovorí štrnásťročný Olivér Vajkai, žiak 9. ročníka na ZŠ Ul.
pohraničná 9 v Komárne, ktorý je na škole aktívnym environmentalistom, baví
ho programovanie a robotika a v týchto oblastiach aj reprezentuje školu na
medzinárodnom poli. 

Hanka Noščáková už študuje na Strednej odbornej škole pedagogickej
v Bratislave, ale ešte ako žiačka ZŠ zvíťazila v medzinárodnej súťaži Mladí
reportéri pre životné prostredie.
„Ideálneho učiteľa si predstavujem ako mentora, ktorý pomáha žiakom rozvíjať poznatky, podporuje ich v tom čo ich javí, vie ich nasmerovať, záleží mu na študentovi ako osobnosti. Mala som šťastie na takého pedagóga, sama na sebe som vnímala, že som sa na jeho hodiny tešila a neprekážalo mi robiť ani práce, ktoré ma možno až tak nebavili.
Vedela som, že to nerobím preto, že je to v osnovách, ale preto, aby som lepšie
pochopila učivo, aby som sama seba rozvíjala,“
 vraví Hanka. 

Podobne opisovali svoju predstavu o ideálnom pedagógovi deti aj
v nereprezentatívnom prieskume, ktorý robil Komenského inštitút Centra
environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica. Cieľom inštitútu je
poukazovať na to, že takýchto učiteľov a učiteliek je na Slovensku dosť
a zaslúžia si lepšie spoločenské uznanie. Už 5 rokov tých najlepších objavuje aj
ocenenie Učiteľ Slovenska.

„Každá učiteľka či učiteľ, ktorý je odovzdaný svojej práci a nevzdáva to ani
napriek nastaveniu súčasného systému, si zaslúži poďakovanie za svoju prácu.
Spoločnosť potrebuje vnímať výnimočných pedagógov a ich prínos a
pedagogická verejnosť zas potrebuje pozitívne vzory. Preto sa už piaty rok
pripájame k celosvetovej iniciatíve The Global Teacher Prize a spolu s ďalšími
viac ako 40 krajinami sveta organizujeme toto národné ocenenie. Vďaka tomu
vieme, že aj naši pedagógovia dokážu konkurovať tým najlepším vo svete. Bohužiaľ o nich počujeme iba málo, a to chceme zmeniť,”
 hovorí Zuzana
Labašová, projektová manažérka Komenského inštitútu
, ktorý zastrešuje
ocenenie Učiteľ Slovenska.

Vlaňajšia laureátka ocenenia, nemčinárka Alexandra Hučeková, má
o výbornom pedagógovi rovnakú predstavu ako deti: „Pre mňa je stelesnením
vlastností osobnostných aj profesionálnych: ľudskosť, empatia, humor,
prirodzenosť a k tomu svedomitosť, kreativita, chuť vzdelávať sa a chuť hľadať
cesty, ako svojim učiacim sa pomôcť nielen naučiť sa niečo konkrétne z hodiny,
ale aj vytvoriť si pozitívny vzťah k učeniu, vzdelávaniu ako takému.“ Obľúbená
učiteľka nabáda žiakov, rodičov, ale i pedagógov, ktorí poznajú učiteľa alebo
učiteľku, ktorý/á taký/á je, aby ho nominovali na tohtoročné ocenenie Učiteľ
Slovenska a ešte dodáva: „Ocenenie Učiteľ Slovenska bolo a je pre mňa a
mojich žiakov dôležité ako uznanie odborníkov, že spôsob, ako svoju prácu
vykonávam, je správnou cestou. V širšom chápaní je dôležité, že ocenenými
učiteľmi dostáva naša spoločnosť isté vzory a verejnosť si tak môže lepšie
vytvoriť obraz o dobrej škole, o dobrom vyučovaní a cez toto ocenenie môže
ľahšie formulovať svoje očakávania a diskutovať o nich.“
 

Ocenenie Učiteľ Slovenska podporuje Slovak Telekom. Firma si totiž
uvedomuje dôležitosť inovatívneho vzdelávanie v súčasnej dobre.
„Ak poviem, že povolanie učiteľ je v posledných rokoch jednou z
najnedocenejších profesií na Slovensku, iste mi dajú viacerí odborníci, ako aj
laická verejnosť, za pravdu. Veľká vďaka patrí všetkým pedagógom, ktorí za
akýchkoľvek okolností dokážu hľadať nové možnosti vo výučbe, byť stále
kreatívni, ale hlavne neustále sa vzdelávať a snažiť sa napriek rastúcim
nárokom na technologický pokrok, ktorý sa tlačí do vzdelávania, jednoducho
držať krok s dobou. Učiteľ je ten, ktorý dokáže študenta nadchnúť a ukázať mu
tú správnu cestu v záplave informácii, ktoré sa k nám dostávajú rôznymi
cestami. Preto stojíme pri tejto cene od jej vzniku a s hrdosťou podporujeme
všetkých pedagógov, aby prostredníctvom svojich vedomostí ukázali študentom
správnu cestu k vzdelaniu,”
 uzatvára manažér externej komunikácie a vzťahov
s verejnosťou Slovak Telekom Jaromír Uher.

Nominovať pedagogičku alebo pedagóga na ocenenie môže ktokoľvek.
Stačí vyplniť do 6. novembra 2022 formulár Učiteľa Slovenska na
webe Učiteľ Slovenska – Nominuj. Komenského inštitút bude následne nominovaných kontaktovať a ak vyplnia prihlášky, nominačný proces bude uzavretý. Učiteľa Slovenska 2022 napokon vyberie odborná porota.

www.zivica.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu