Košická destinácia Kraj sveta má za sebou úspešný rok 2023 a cestovný ruch pokračuje aj v tomto roku v napredovaní

0
440
Košická destinácia Kraj sveta

Návrat legendárnej lanovky, moderné umenie na turistických „križovatkách“, obľúbené podujatia, významné infraštruktúrne projekty, silná pátracia súťaž detského programu Haravara, tradičné autobusové výlety, veľtržné expozície, infocesty, ale aj celkový nárast návštevníkov v Košickom kraji. Krajská organizácia cestovného ruchu Košice Región Turizmus (KRT) na svojom januárovom stretnutí zhodnotila, že má za sebou ďalší úspešný rok, plný dobrých výsledkov a výnimočných aktivít.

Cestovný ruch v Košickom kraji sa počas roka 2023 niesol v znamení rastu návštevnosti. Celkový počet návštevníkov i prenocovaní, dosiahnutý v roku 2022, bol zvýšený o 15 %. V oboch hlavných štatistických ukazovateľoch (počet návštevníkov i počet prenocovaní) tak destinácii Košický kraj zostáva dorovnať už iba  predpandemický rok 2019. To sa pri zachovaní aktuálneho trendu, udeje práve v roku 2024. Pozitívny trend vlani pokračoval aj pri vývoji návštevnosti, ktorá sa naďalej posilňuje aj v mimosezónnych obdobiach. Tie v Košickom kraji aj v roku 2023 dobre kompenzovali pretrvávajúcu stagnáciu návštevnosti počas hlavnej letnej turistickej sezóny. Slováci počas nej opäť preferovali dovolenku v zahraničí. Aj vďaka rastúcemu záujmu cudzincov však Košický kraj počas uplynulej letnej sezóny dosiahol medziročný nárast návštevnosti na úrovni 2,5 % a pri počte prenocovaní to bolo dokonca o13 % oproti roku 2022.

Nové atrakcie v Košickom svetovom kraji

K úspechu destinácie prispeli aj početné novinky, ktoré spestrili ponuku zážitkov a motivovali k návšteve kraja. Najväčším ťahúňom sa v polovici leta stala dlho očakávaná lanovka Dedinky – Geravy, ktorá sa po komplexnej rekonštrukcii stala jedinou funkčnou retro jednosedačkovou lanovkou na Slovensku. Pod viaceré novinky sa vlani podpísal dobre zabehnutý župný grant – Terra Incognita. „Aj vlani sme cez náš najsilnejší podporný finančný nástroj pridali do kraja ďalšie atraktivity a podujatia. Jeho názov v preklade – Krajina nepoznaná, v sebe nesie veľkú symboliku. Do regiónov chceme priniesť jedinečné zážitky, ktoré ich predstavia v novom, atraktívnom svetle. Župa sa na vzniku atrakcií či podujatí podieľala čiastkou viac ako 1 643 000 eur . Dlhoročná dobrá skúsenosť s týmto grantovým mechanizmom dokazuje, že použité financie sa stávajú žiaducim impulzom rozvoja cestovného ruchu a následne aj kvality života v rôznych častiach kraja,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja, Rastislav Trnka.

Košická destinácia Kraj sveta

V roku 2023 pribudli do kraja väčšie i menšie investície, z ktorých niektoré predstavujú významné nadčasové riešenia. Majú veľký význam nielen pre domácich, ale aj na národnej úrovni. Príkladom je unikátna turistická rozhľadňa Green Point v Kluknave, ktorá radikálne mení a hlavne „ekologizuje“ vnímanie tohto typu stavby v slovenskom kontexte, 3D bludisko v rekreačnom stredisku Alpinka, novootvorené múzeum veteránov v Michalovciach či netradičné ubytovanie v korunách stromov spolu s wellnessom na Tokaji. Mapa Košického kraja sa rozšírila aj o množstvo projektov postavených s dôrazom na ekoturizmus. Ide napríklad o nový zážitkový chodník v obci Rejdová, Cestu bojovníka v začarovanom lese v Hrabušiciach a hrnčiarska dielňa, ktorá vznikla na Košickom hrade. „Pre budúcnosť našej destinácie sú osobitne významné práve projekty rozvíjajúce potenciál ekoturizmu a prírodného turizmu, ktoré priťahujú enviromentálne uvedomelé cieľové skupiny a generujú vyššiu pridanú hodnotu pre miestne komunity. Takými sú napríklad zrealizované projekty zdieľanej vodáckej infraštruktúry na rieke Bodrog, kde sme vybudovali zázemia pre požičovne kajakov v obciach Ladmovce a Borša. Ďalšie z projektov reprezentujú zachytenie nových trendov, ako napríklad karavanistický kemping pri hoteli Čingov v Slovenskom raji alebo zážitkové ubytovanie v korunách stromov na Tokaji. Tento konkrétny projekt navyše dokazuje, že špičkový moderný produkt cestovného ruchu nemusí byť iba výsadou tzv. destinácií prvej voľby, ale môže vzniknúť aj v málo známych lokalitách s veľkým potenciálom rastu,“ hovorí Lenka Vargová Jurková, výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus.

Košická destinácia Kraj sveta

Podpora európskeho dedičstva a medzinárodných podujatí

V roku 2022 boli do zoznamu európskeho dedičstva (European Heritage Label) zaradené 4 gemerské sakrálne pamiatky na území Košického kraja – v Štítniku, Plešivci, Ochtinej a Koceľovciach. Odvtedy zavádza KRT nové nástroje na podporu návštevnosti na Gotickej ceste. Terra Incognita sa preto zameriava aj na projekty, ktoré rozšíria dostupnosť pamiatok i celkový návštevnícky komfort na Gemeri. Výsledkom týchto aktivít je výrazný nárast záujmu o prehliadku interiérov týchto štyroch kostolíkov. Napríklad len počas mesiacov júl až september ich navštívilo viac ako 6 000 záujemcov, z toho viac ako tisíc zahraničných.

Mechanizmus župného grantu Terra Incognita je ďalším opatrením nastaveným aj na podporu podujatí, ktoré sú významnými generátormi návštevnosti a prenocovaní v kraji a zároveň fungujú aj ako nástroje zviditeľnenia ďalšej ponuky destinácie. V tomto ohľade majú najväčší dosah predovšetkým významné nadnárodné podujatia, ako Rodeo Ižkovce, Jánske ohne nad Šíravou či Zemplín Veterán Rallye. Súčasne sú i nástrojom zviditeľnenia celkovej ponuky cestovného ruchu v regióne. Medzi tie najväčšie patria Medzinárodný maratón mieru, Art Film Fest, Letecké dni Košického kraja. Popri Maratónu mieru mali v roku 2023 osobitný ekonomický dopad na našu destináciu aj Majstrovstvá sveta veteránov v orientačnom behu. Opäť  potvrdili význam nadnárodných a časovo rozsiahlejších športových podujatí pre rozvoj turizmu. Stý ročník Medzinárodného Maratónu Mieru bol skvelou príležitosťou, ktorú KRT využil na vydanie špeciálnej edície bankovky Euro Souvenir s výnimočným dizajnom.  Bankovka bola vytvorená ako výraz uznania historického významu tohto prestížneho podujatia, ktoré spája ľudí z celého sveta v mene mieru a športovej vášne. Novinkou roku 2023 bola aj podpora filmovej tvorby zrealizovanej na území Košického kraja.

Košická destinácia Kraj sveta

Kampaň UMENIE na mieste X

Košice Región Turizmus má vo svojom portfóliu viacero overených nástrojov, ktorými oslovuje nových alebo vracajúcich sa návštevníkov Košického kraja. V hlavnej sezóne komunikuje aj prostredníctvom nosnej marketingovej kampane. V uplynulom roku to bola kampaň UMENIE na mieste X, ktorá do kraja priniesla 5 unikátnych umeleckých diel podčiarkujúcich turistickú atraktivitu piatich zaujímavých prírodných lokalít. Vznikli tak nové miesta stretnutí človeka, umenia, prírody a samotnej lokality v turistickej krajine. Koncept kampane, ktorá nie je iba mediálna, ale zanecháva aj trojrozmernú stopu v destinácii, je slovenským unikátom a bola ocenená odbornou verejnosťou Bronzovým klincom v marketingovej súťaži Zlatý klinec 2023.

Haravara a jednodňové výlety

Produkty jednodňovej turistiky z ponuky Regionálneho informačného bodu (RIB) sú návštevnícky stále obľúbené. Okrem sprevádzaných výletov naprieč celým Košickým krajom boli zrealizované a vypravené aj pravidelné cyklobusy a počas zimných mesiacov skibusy na Kojšovskú hoľu, ktorá sa tak stala vyhľadávanou lokalitou pre milovníkov bežeckého lyžovania. Organizácia už niekoľko rokov ponúka aj užšie zacielený detský produkt Haravara. Čarovný svet HARAVARA v roku 2023 priniesol  detským návštevníkom a ich rodinám aj novinky v podobe ponuky školských výletov či veselej formy zberateľskej súťaže, počas ktorej sa pátralo po tridsiatich pečiatkach, ukrytých naprieč celým Košickým krajom.

Košická destinácia Kraj sveta

Aktívna účasť na veľtrhoch

V rámci veľtržných prezentácií sa Košice Región Turizmus predstavili jednak na tradičnom slovenskom veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour v Bratislave, ale tiež, po prvý raz, aj na špecializovanom veľtrhu Caravan Bike and Travel v Nitre. Novinkou prezentácie destinačnej značky Kraj sveta – Košický svetový kraj bolo jej naviazanie na tému kempovania a karavaningu, čomu zodpovedala aj novátorská podoba samotnej expozície. Predstavoval ju tematicky „obrandovaný“ skutočný karavan, ktorý svojím vonkajším vzhľadom ako aj prístupnosťou interiéru pútal zaslúžene pozornosť návštevníkov na oboch veľtrhoch.

Členmi krajskej organizácie cestovného ruchu sú Košický samosprávny kraj a oblastné organizácie cestovného ruchu Slovenský raj a Spiš, Zemplínska oblastná organizácia cestovného ruchu a Visit Košice.

Pripravili: Košice Región Turizmus
Foto: KRT

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu