Segment HORECA (hotely, reštaurácie, kaviarne) je počas celého roka výrazne obmedzený opatreniami, ktoré súvisia s aktuálnou epidemiologickou situáciou. Atmosféra a služby zavretých podnikov chýbajú aj spotrebiteľom. Najvýraznejšie vnímajú, že prišli o možnosť socializácie s priateľmi a príbuznými – ukázal prieskum pre spoločnosť HEINEKEN Slovensko, realizovaný agentúrou MNFORCE.
Opatrenia súvisiace s pandémiou zasiahli do fungovania reštaurácií, pubov, hotelov, kaviarní a ďalších zariadení, či dokonca niektoré ohlásili úplne zatváranie. Zatvorené podniky vplývajú predovšetkým na zvyklosti spoločenského života. Ako vyplýva z reprezentatívneho online prieskumu MNFORCE, zrealizovaného pre spoločnosť HEINEKEN Slovensko začiatkom decembra, až 37 % opýtaným chýba možnosť stretávať priateľov. Ďalším 25 % uvádza, že im chýba možnosť zorganizovať si svadbu alebo inú rodinnú oslavu. Hneď za tým skončili sezónne podujatia (vianočné večierky a pod.), ktoré označilo 23 % respondentov. Gastronómia a čerstvé čapované pivo chýba takmer rovnakému počtu opýtaných (19 %).
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2020/12/2-AdobeStock_180859499-s-1024x683.jpg)
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2020/12/2-AdobeStock_180859499-s-1024x683.jpg)
Mnohé podniky ponúkali aj zážitok spojený so športovými podujatiami. Podľa 9 % opýtaných je to práve sledovanie športových zápasov, ktoré sa im spája s obľúbenými prevádzkami a teda možnosť, o ktorú momentálne prichádzajú. „HORECA ponúka spotrebiteľom jedinečný zážitok, možnosť stretávať sa, udržiavať kontakty, vychutnávať si gastronomické zážitky. Verím, že krízu prekonáme a v budúcnosti opäť uvidíme ľudí v podnikoch užívať si spoločné chvíle pri čapovanom pive,“ hovorí generálny riaditeľ HEINEKEN Slovensko Rene Kruijt.
Zmena v spotrebiteľskom správaní
Aktuálna situácia povoľuje podnikom prevádzkovať len výdaj jedla a donášky. Opatrenia a oklieštené služby tak prirodzene zasiahli aj do spotrebiteľského správania. Spotrebitelia čoraz častejšie začali využívať nákup cez internet a vychutnávať si pivo v pohodlí domova. „Aj tí, čo si nikdy nič nekúpili on-line, si teraz takto nakupujú potraviny, jedlo či oblečenie. Na tento trend sme takisto museli reagovať. Založili sme preto digitálnu platformu drinkies.sk, kde ponúkame široký výber produktov z nášho portfólia, alkoholických a nealkoholických nápojov. Projekt sa nám podarilo spustiť na jar v rekordne krátkom čase. A hoci sa veľa vecí počas roka zmenilo, dúfam, že HORECA sektor prežije. Našou úlohou bude stále ho podporovať,“ hovorí šéf slovenského HEINEKEN-u.
Posilnenie a presun služieb do online prostredia viedlo aj lídra na pivovarníckom trhu k tomu, aby sa počas roka zameral primárne na tento typ komunikácie. „Prostredníctvom online platforiem Partner Heineken a Horeca Academy sme komunikovali s našimi obchodnými partnermi, informovali ich o aktuálnom dianí, možnostiach pomoci z našej strany, ale tiež sme sa im snažili ponúknuť rady v neľahkej situácii. Online kanály sme využili aj v rámci marketingových aktivít. Na jar sme spoločne s ďalšími partnermi spustili projekt Podpor svoj pub. Zároveň sme v digitále posilňovali kampane našej vlajkovej lode, značky Zlatý Bažant, či letný projekt o cestovaní a podpore slovenských podnikov Pubtour, ktorý bol priamo prepojený na našu mapu podnikov, tzv. publocator,“ rekapituluje Rene Kruijt.
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2020/12/3-AdobeStock_199634993-s-1024x683.jpg)
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2020/12/3-AdobeStock_199634993-s-1024x683.jpg)
Systém 19 foriem pomoci
Pre HEINEKEN Slovensko bola HORECA priorita po celý rok. Už po ohlásení prvých opatrení ponúkol svojim partnerom pomoc a pripravil pre nich balík opatrení, aby zmiernil dopad krízy na ich podnikanie. Samotná spoločnosť na jar pocítila 95%-tný pokles predaja piva v tomto segmente. „Situáciu zlepšili letné terasy, no nevrátili sa čísla na úroveň spred krízy. Prišla druhá vlna a opäť vidíme, že HORECA je silno zasiahnutá a prežíva ťažké časy, keďže v zime spotreba piva prirodzene klesá. Od začiatku pandémie sme partnerom poskytli spolu 19 foriem pomoci v celkovej hodnote viac ako dva milióny eur,“ konštatuje Rene Kruijt.
Spoločnosť okrem toho iniciovala aj rokovania s Vládou SR v súvislosti s nastavením opatrení krátkodobej aj dlhodobej pomoci gastro prevádzkam. Taktiež prostredníctvom Slovenského združenia výrobcov piva a sladu podporuje iniciatívu #stalemamechut, ktorá zdôrazňuje, že tržby sektora klesli o vyše 75 %. S pridruženými odvetviami pritom zamestnáva viac ako 94 000 ľudí, za ktorými stojí vyše 12 000 drobných podnikateľov. Riaditeľ HEINEKEN Slovensko si uvedomuje, že HORECA sektor čakajú ešte náročné časy. V tejto situácii je však podľa neho dôležitá vzájomná podpora, bezpečnosť a zdravie. „V HEINEKEN Slovensko aj naďalej využijeme komunikáciu na to, aby sme povzbudili a podporili ľudí. Nech si v tejto chvíli vychutnávajú pivo doma, veríme, že neskôr sa to zmení a budú sa môcť vrátiť do obľúbených podnikov. Samozrejme, vždy, keď pijeme pivo, máme na mysli rozumnú konzumáciu a teraz počas núdzového stavu aj s ohľadom na aktuálne opatrenia,“ uzavrel R. Kruijt.
foto: AdobeStock.com