U všetkých detí zásadným spôsobom stúpol čas venovaný elektronickej komunikácii, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Samsung.
Slovenskí školáci sa viac než dva mesiace po uzavretí škôl ako prevencii proti šíreniu nákazy novým typom koronavírusu COVID-19 už nemôžu dočkať, kedy sa znovu vrátia do lavíc. Vyplýva to z unikátneho prieskumu spoločnosti Samsung. Rodičia slovenských školákov v ňom uviedli, že 59 % detí by sa už najradšej vrátilo znovu do školy. Naopak štvrtine detí sa po školskom vyučovaní vôbec necnie. U všetkých detí počas obmedzenia voľného pohybu stúpla konzumácia elektronických médií a používanie smart zariadení.
„Deti sa kvôli vládnym opatreniam dostali do zaujímavej situácie, kedy buď ony alebo ich rodičia museli komunikovať so školami a učiteľmi takmer výhradne elektronicky. Či už ide o zasielanie úloh e-mailom alebo vyučovanie a konzultácie formou hromadných videokonferencií. Na začiatku celoštátnej karantény sme zaznamenali zvýšený záujem o nákup elektroniky, či už išlo o mobilné telefóny, monitory, pamäťové média alebo televízory,“ hovorí Tomáš Balík, riaditeľ divízie mobilných zariadení v spoločnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Napríklad počítač alebo notebook sa stal nevyhnutnou učebnou pomôckou pre takmer osem z desiatich slovenských školákov (78 %), viac ako polovica (56 %) z nich používa pre učenie a plnenie domácich úloh mobil a takmer tretina tablet alebo televízor.
Úlohy chodia najčastejšie cez webové stránky školy
Pre viac ako polovicu rodičov je podľa prieskumu trochu problém skombinovať starostlivosť o deti a pracovné povinnosti, naopak pre štvrtinu sa prakticky nič nezmenilo a fungujú ako pred vyhlásením stavu núdze. Viac ako tri štvrtiny rodičov sa musia po uzatvorení škôl starať o deti sami, ale každé štrnáste dieťa stráži jeho starší súrodenec. Ako sa rodičom darí zabaviť deti počas doby, keď sú uzatvorené školy? Najčastejšie im zadajú domáce úlohy (68 %), alebo ich nechajú hrať sa hry na mobiloch, tabletoch a konzolách (63 %).
Najčastejším spôsobom, akým učitelia zadávajú školákom učenie a domáce úlohy sú webové stránky školy alebo aplikácie. Využíva ich 64 % detí respondentov výskumu. 62 % detí dostáva úlohy prostredníctvom e-mailov a 44 % využíva videokonferenčné hovory. Najčastejšie takto komunikujú s učiteľmi žiaci v Banskobystrickom a Trnavskom kraji, kde túto možnosť uviedla hneď polovica respondentov. Používanie videokonferencií takisto stúpalo s počtom členov domácnosti, najčastejšie ich využívali školáci žijúci s tromi až štyrmi ďalšími súrodencami.
„Je obdivuhodné, ako bola mladá generácia predpripravená na prechod do online prostredia a ľudia, ktorí odcudzovali technológie zostali prekvapení. Aj aktuálna situácia nám potvrdila, že technológiám a online svetu patrí budúcnosť a mali by sme im venovať zvýšenú pozornosť, nakoľko doba digitalizácie bude v sebe niesť obrovský priestor na otestovania našich schopností technologickej adaptácie. Na strane druhej však netreba zabúdať aj na to, že ľudský kontakt je dôležitý a ťažko nahraditeľný, avšak technológie ho v dnešnej dobe a v prípade jednotlivých oparení aj počas pandémie dokázali suplovať,“ tvrdí neuropsychológ PhDr. Robert Krause, PhD. zo spoločnosti KRAUSE Mental Care.
Deti počas doby, čo sú uzavreté školy, využívajú elektronické zariadenia najčastejšie pre príjem zadaní domácich úloh od učiteľov (86 %). Viac ako polovica detí (54 %) prostredníctvom nich hľadá informácie pre splnenie domácich úloh. Špeciálne školské vysielanie v televízii ako napr. Školský klub na programe Dvojka, sleduje podľa výsledkov výskumu takmer štvrtina školákov, ktorí sledujú televíziu. 67 % školákov dáva prednosť rozprávkam a animovaným seriálom na voľne dostupných televíznych programoch.
Mobil namiesto kamarátov
Veľmi výrazne však vzrástla celková doba, ktorú deti trávia na mobile, tablete alebo počítači. Pätina školákov takto denne „presurfuje“ štyri a viac hodín. Najčastejšie im to však rodičia dovolia na dve až tri hodiny denne (v 28 % prípadov). Ruka v ruke s vyšším využívaním elektroniky rastie aj riziko, ktoré plynie z jeho nadmerného či nevhodného používania. Pritom len viac ako polovica (57,2 %) rodičov používa na zariadeniach, ku ktorým majú prístup deti, nejaký spôsob rodičovskej kontroly.
„Je pochopiteľné, že za súčasnej situácie je mobil a ďalšia elektronika pre deti častokrát jediným spôsobom, ako môžu komunikovať so svojimi starými rodičmi alebo kamarátmi. Rodičia by však nemali spoliehať na to, že sú ich deti schopné správne vyhodnotiť všetky riziká, ktoré na ne v elektronickom svete môžu číhať. Preto je potrebné ich aktívne pred nerozvážnym používaním elektroniky chrániť,“ uvádza Tomáš Balík zo Samsungu a odporúča: „Riešenie je pritom jednoduché. Existujú rôzne aplikácie a programy, napríklad Google Family Link, Samsung Kids alebo Kids Place, ktoré upravia a zjednodušia užívateľské prostredie pre deti, aby sa im jednoduchšie ovládalo, ale aj nastavia limity používania, zamedzia spúšťaniu nevhodných aplikácií alebo návštevy nebezpečných stránok, a pod.“
„Obmedzenie kontaktu v sebe nieslo vznik rôznych nežiadúcich emócií a vďaka technológiám mohlo ľudstvo ďalej fungovať. Aj keď bol obmedzený fyzický kontakt, tak online kontakt bol vďaka technológiám umožnený. Aj keď množstvo ľudí má voči technologickým pokrokom miestami negatívny postoj, treba si uvedomiť, že extrémne vnímania nie sú vždy objektívne. Stále platí, že technológie nám vedia významne napomôcť a budú hrať významnú rolu v našich životoch, no nesmieme zabúdať na to, že aj od nich si potrebujeme niekedy odpočinúť a aj keď sú dobrým sluhom, môžu byť aj zlým pánom a mali by sme ich využívať v prospech seba, ale i v prospech druhých ľudí a nie v neprospech,“ doplnil neuropsychológ PhDr. Robert Krause, PhD.
Prieskum realizovala spoločnosť Samsung Electronics Czech and Slovak prostredníctvom služby Instant Research výskumnej agentúry Ipsos v dňoch 23. až 25. apríla 2020 na vzorke 324 rodičov detí, ktoré chodia do základnej školy a žijú s nimi v spoločnej domácnosti.
foto: Samsung / pixabay.com