Známy – neznámy MANGOLD. Všestranná, zdravá, nízkokalorická listová zelenina

0
207
listová zelenina mangold

Mangold je listová zelenina, ktorá je chuťou takmer podobná špenátu. V obchodoch sa bežne neobjavuje, čo je škoda. Je totiž veľmi lahodný a zdravý, navyše nízkokalorický.  Ak chudnete, vo vašom jedálničku by rozhodne nemal chýbať. Pri príprave mangoldu sa môžeme inšpirovať receptami na prípravu špenátu, kelu, šťaveľu a podobne. Jeho stonky sa dajú využiť podobne ako obľúbená špargľa.

Mangoldu je veľa odrôd a na hriadkach v záhrade pôsobí dekoratívne. Býva zelený, ale aj s červenými či žltými stonkami, dokonca i celý bordový. Mangold je príbuzný cvikle, ale známy je aj pod názvom repa zeleninová alebo listová cvikla. Je menej výdatný a oveľa citlivejší na chlad, ako špenát. Známe sú najmä dva druhy mangoldu – listový a špargľový. Listový má úzke stonky a menšie bublinaté farebné listy, špargľový zase širšie stonky a výrazne rebrovité listy.

Patrí medzi veľmi staré druhy rastlín. Táto krásna farebná listová zelenina bola veľmi obľúbenou v starom Ríme. Časom sa však pestovanie mangoldu presunulo z Talianska do Európy. Je napríklad výraznou súčasťou chorvátskej tradičnej kuchyne. Hoci sa časom dostal do úzadia, v súčasnosti je opäť na výslní, lebo je vďačnou zeleninou pri diétach a vegetariánskej strave.

Pestovať či nepestovať?

Výhodou tejto chutnej a zdraviu prospešnej zeleniny je to, že nie je náročná na pestovanie. Môže sa pestovať takmer všade. Najlepšie sa mu však darí v repárskej oblasti na vlhkých pôdach s vysokým obsahom živín. Pretože mladé rastlinky mangoldu rastú ako z vody, môžete ich veľmi skoro zberať – mladé listy odtrhávame už dva mesiace po výseve.

Prínos mangoldu pre zdravie

Mangold má veľmi málo kalórií a minimum sacharidov, podobne ako väčšina listovej zeleniny, preto je ideálny počas chudnutia alebo ako súčasť nízkosacharidového jedálnička. Je plný dôležitých vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Vláknina má blahodarný vplyv na črevnú mikroflóru. Rovnako viaže vodu a tiež tuky a toxíny, ktoré sa nám hromadia v organizme. Je schopná odstraňovať zápchu a iné tráviace ťažkosti. Hrá dôležitú rolu pri zdravom chudnutí. Mangold je bohatý na množstvo antioxidantov, vrátane betakaroténu a flavonoidov, ktoré pomáhajú predchádzať riziku ochorenia srdca alebo rakoviny pľúc.

Je tiež skvelým zdrojom vitamínu K, ktorý pomáha predchádzať poruchám zrážanlivosti krvi a má vplyv aj na zdravie kostí. Zvýšená konzumácia listovej zeleniny, kam patrí aj mangold, je prospešná pre správne fungovanie srdca a je dobrou prevenciou proti vysokému cholesterolu a vysokému tlaku. Kvôli obsahu železa sa odporúča pri chudokrvnosti. Mali by ho konzumovať aj diabetici, lebo dokáže regenerovať bunky pankreasu.

Mangold v kuchyni

V súčasnosti však objavujeme všetky druhy zeleniny a ovocia, pretože chceme zdravý a pestrý jedálniček a mangold sa čoraz viac objavuje na našich tanieroch.

 Z mangoldu sa dajú vykúzliť chutné šaláty alebo iné druhy jedál, ktoré naše telo zásobia potrebným množstvom živín, vitamínov a minerálnych látok. Má veľmi jemnú, máličko slanú chuť. Nepôsobí rušivo ani v ovocných kombináciách. Jednoducho si ho pridajte do šalátu, alebo si z neho pripravte pesto, polievku ako zo špenátu, či smoothie. Každý, kto má rád špenát, si určite pochutí aj na mangolde. Okrem listov sa dajú spracovať aj stonky, a to všade tam, kde je možné použiť špargľu.

Napríklad si môžete pripraviť rýchlu večeru: na kocky nakrájané mangoldové stonky chvíľku povaríte v slanej vode a scedíte. Na masle popražte strúhanku, vložte do nej odkvapkané stonky a premiešajte. Výborne chutia so zeleným alebo paradajkovým šalátom.

Kreativite sa pri využití mangoldu v kuchyni naozaj medze nekladú. Môžete ho dať všade tam, kde by ste bežne použili špenát, teda na cestoviny, do omelety, slaných koláčov či šalátov, alebo kel: polievky, prívarky, mäsom plnené listy.

Niekoľko zásad na úpravu mangoldu:

  1. do zeleninového šalátu (na surovo) používajte iba mladé listy mangoldu,
  2. tepelne upravený, napríklad na pare, chutí vynikajúco k mäsu, vajičku, cestovinám, zemiakom,
  3. Počítajte s tým, že z veľkého množstva mangoldu ostane po tepelnej úprave len malá kôpka,
  4. stonky mangoldu potrebujú dlhší čas na tepelnú úpravu než listy, preto ich spracovávame zvlášť.

Vyskúšajte dva odľahčené recepty

1. Diétna polievka z mangoldu

Klasickú špenátovú polievku odľahčíte, ak zemiaky nahradíte kalerábom nakrájaným na kocky a namiesto špenátu použite mangold –  a zdravé jedlo s minimom kalórií je na svete.

Suroviny na 1 porciu

200 g mangoldu (listy aj so stonkami), 50 g kalerábu, 1 strúčik cesnaku, 30 g cibule, vývar, 1 vajce, repkový olej, soľ, čierne korenie

Postup

Z listov mangoldu vyrežte stonky a nakrájajte nadrobno. V hrnci na repkovom olej ich orestujte spoločne s nadrobno nakrájanou cibuľou. Pridajte prelisovaný cesnak a pokrájané listy mangoldu. Po chvíľke dusenia všetko zalejte vývarom a varte asi 5 minút. Osoľte a okoreňte podľa chuti. Následne polievku rozmixujte tyčovým mixérom dohladka. Osobitne uvaríme do mäkka na kocky nakrájaný kaleráb a pridáme k mangoldu. Nakoniec rozbijeme do polievky vajíčko, ktoré rozmiešame  vidličkou a môžete servírovať.

2. Konjakové cestoviny s mangoldovým pestom

Veľmi rýchla príprava a žiadny ťažký žalúdok. Tieto cestoviny si bez výčitiek môžete dopriať pokojne aj na večeru. Majú minimum kalórií a pesto z mangoldu a vlašských orechov z nich urobí lahodnú pochúťku.

Suroviny na 1 porciu

150 g listov mangoldu, 30 g vlašských orechov, 2 lyžice olivového oleje, 1 strúčik cesnaku, soľ, citrónová šťava, KetoMix konjakové cestoviny alebo Slim Pasta konjakové cestoviny

Postup

Vlašské orechy opečte na sucho na panvici. Na pesto spoločne rozmixujte vychladnuté orechy, pokrájané listy mangoldu, olivový olej a cesnak. Dochutíme soľou a citrónovou šťavou. Podávajte s konajkovými cestovinami KetoMix alebo Slim Pasta.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu