Na otázku, čo je najväčšou turistickou atrakciou rázovitého Tirolska, by ste určite vymenovali Alpy. A možno jódlovanie, tamojšie kroje, folklór…
Ste však ďaleko od pravdy. Neobyčajnú turistickú atrakciu totiž nestvorila príroda ani prostý ľud, ale – rodinná firma, ktorá pôsobí v mestečku Wattens v južnom Rakúsku, len pätnásť kilometrov od Innsbrucku. Krištáľový svet – tak toto čudo pomenovali – navštívi ročne takmer milión turistov.
Predstavovať dámam značku Swarovski znamená čosi také ako predstavovať mužom Ferrari alebo Rolls Royce. Veď spoločnosť, ktorú v roku 1895 založil majster Daniel Swarovski sa za vyše sto rokov stala pojmom nielen v sklárskom priemysle a svetelnej technike, ale aj v klenotníctve, no najmä v oblasti módy. Storočnicu existencie spoločnosti sa jej predstavitelia v roku 1995 rozhodli osláviť originálnym spôsobom: V sídle materského závodu vybudovali nádherné galerijné centrum a jeho návrhom poverili slávneho multimediálneho umelca André Hellera.
Inžinier Heller akoby bol na túto nezvyčajnú ponuku pripravený. Po mimoriadne úspešných projektoch, ktorými šokoval Brodwayi a neskôr i celú Ameriku, ale aj Indiu, Japonsko, Čínu, ba aj Afriku, priam čakal na ponuku starého kontinentu. A tá odrazu prišla – s ideou, že nemusí vždy a všade platiť to známe „umenie kontra obchod“.
„Všetko som sa snažil pripraviť tak, aby sa návštevníci Swarovského Krištáľového sveta nielenže stretli s naozajstnou rozprávkou, ale aby skutočne zažili pocit, o ktorom celý život iba potajomky snívali. Jednoducho, aby boli úplne fascinovaní krištáľom,“ prezrádza svoj pôvodný zámer autor úžasnej atrakcie.
Keď stavenisko opustili bagre a buldozéry, na lúke pri fabrike odrazu ležal skutočný alpský obor s krištáľovými očami. Do jazera, ktoré sa objavilo pred ním, odvtedy neustále chŕli prúdy vody – tým však zďaleka nešokuje divákov. Ak, tak len deti.
Skutočný šok zažijete, ak vstúpite do útrob zeleného obra. Už len vo vstupnej hale vás očarí jagajúca sa 42 metrov dlhá stena (vysoká 11 metrov) pozostávajúca z dvanástich ton číreho krištáľu v rôznych veľkostiach a podobách. Ten najväčší však leží pred vami na zemi. Je svetovým unikátom (zapísaným aj v Guinnessovej knihe rekordov) – má viac ako tristotisíc karátov.
Prechádzkou v kaleidoskope je prekvapenie, ktoré na vás čaká v ďalšej komnate – autor ju nazval divadlom budúcnosti. V sieni zázrakov – to už ste v ďalšom podzemnom priestore – sa všetko neustále mení, ešte aj trojdimenzionálny smer.
Krištáľový dom vás možno privíta úplnou tmou, alebo vás priam oslepí tisícami lúčov zo všetkých strán. Stojíte v akomsi ihlane zloženom z nekonečného množstva zrkadiel – vidíte sa v ňom nespočetne veľakrát – vedľa seba, nad sebou i dolu… V stroboskopickej sérii bleskov a tajomných zvukov sa rodí rozprávka – sen, ktorý snívate, no akosi mu nemôžete uveriť. Je to naozaj možné?!
Krištáľový dom je prebohatou zmesou fantastických divov akustiky, leskov a farieb. Ponoríte sa v ňom doslova do samého srdca krištáľu. Neskutočné!
Ak sa vám z toľkej hry svetiel už zakrútila hlava, oddýchnete si v sieni meditácií pri upokojujúcej hudbe Briana Ena, ktorého možno poznáte z Roxy Music.
Variácie na diela Salvatora Dalího, kreácie Andy Warhola, obrázky Eduarda Steichena, Krištáľové divadlo Susanne Schmognerovej, Ľadová pasáž fotografky Marie Wedderovej či Krištáľová špirála umelca Paula Seida z USA – to sú ďalšie a ďalšie prekvapenia, ktoré vás čakajú na každom ďalšom kroku.
Ak sa po galérii odrazu ocitnete v „obyčajnej“ krištáľovej kaviarni, akoby ste pristáli z oblakov. Ale – či chcete alebo nie – dozaista vás opäť nadvihnú ceny výrobkov v ligotajúcich sa vitrínach. Darmo, značka Swarovski je vo sfére krištáľu a skla naozaj čosi ako Rolls Royce. Zo skla tu dokážu zhotoviť naozaj všetko: Nielen úžasné klenoty, všakovaké módne doplnky, ale i súčasti obutia či oblečenia – dokonca i také delikátne záležitosti ako podprsenky či nohavičky. Ale to je už o inom…
Text, foto a diaporáma: Ján Greš