Ako nestratiť hlavu a predísť zraneniu po pauze

0
359
2019

Občas sa stane, že poľavíme zo svojho plánu a nedodržiavame úplne tréningový režim. Niekedy je to kvôli chorobe, situácii doma či v práci. Tentokrát veľa cvičencov poľavilo v tréningu kvôli zatvoreniu fitness centier na niekoľko mesiacov. Tie sa tento týždeň otvorili. Netreba zabúdať nato, že po takto dlhej pauze nemôžeme pokračovať tam, kde sme skončili. Nepremyslený plán postupného nábehu môže totiž viesť aj k zraneniam.

Ani top športovci nezačínali tým, že hneď odbehli maratón alebo zdvihli činku s trojciferným číslom. Niekde začať treba a hoci sme pred uzatvorením fitness centier boli zvyknutí podávať nejaké ciele, ich niekoľkomesačné zatvorenie, mnohých vrátilo o pár krokov naspäť. Strata formy je oveľa rýchlejšia ako jej získanie. Preto sa netreba bezhlavo vrhnúť do najtvrdšieho možného tréningového plánu a dúfať, že všetko bude hneď ako predtým.

Nebude.

Máme približne dva mesiace do štartu tzv. letnej sezóny a väčšina cvičiacich sa bude snažiť maximalizovať výsledky svojej dlhodobej snahy. Či už to je nárast svalov, formovanie postavy, chudnutie, spaľovanie tuku a podobne. Profesionálny osobný tréner a špecialista na tvarovanie postavy Ľuboš Gsch tvrdí, že na úvod je potrebné dodržiavať štyri jednoduché rady.

1. Začnite rozumne

“Najmä na sociálnych sieťach som zachytil, ako sa ľudia tešia na to, ako si ‘po roku’ dajú opäť do tela. Tešiť sa na tréning je, samozrejme, v poriadku. Ale najmä v prípade, že boli počas opatrení tréningové aktivity chabé, treba tomu prispôsobiť aj nástup do posilňovne,” hovorí Ľuboš Gsch.

2. Ponáhľajte sa pomaly

“Fitká boli zatvorené niekoľko mesiacov. Ak sa forma (tela a kondície) výrazne zhoršila, za dva mesiace do leta možno stihnúť napraviť veľa škôd. Ak spojíme rozumný a rozumne rýchly postup, výsledky sa dostavia naozaj rýchlo. Keďže nie každý si vie tieto postupy nastaviť, odporúčam aspoň hodinu-dve s trénerom, ktorý odporučí individuálny postup.”

3. Venujte sa najmä základom – nohy, brucho, chrbát

“Viem, že môže byť veľmi lákavé prísť do „fitka“ po toľkej dobe a celý tréning venovať svojej obľúbenej svalovej partií. Skutočné výsledky však môžete dosiahnuť najmä prácou na základných svalových partiách a opracovávať ich najmä základnými cvikmi.”

4. Nemusí vás zaujímať nikto iný. Zaujímať sa musíte iba o seba

“Ako ľudia sme nastavení vidieť a vnímať aj ostatných. Niekedy to však môže byť deštruktívne. Pretože sa niekomu (podobnému ako vy) darí chudnúť, rysovať svaly, spaľovať tuk, … lepšie alebo rýchlejšie, neznamená to, že je potrebné ho nasledovať. Ak je niekto lepší, inšpirujte sa. A tam by sa to malo skončiť.”

4 rady, čo nerobiť
 
„Veľmi zjednodušene – presný opak štyroch základných odporúčaní,” hovorí osobný tréner a špecialista na tvarovanie postavy Ľuboš Gsch. „Opačné príklady uvádzam veľmi extrémne. Dôvod tejto extrémnosti je taký, že je okamžite vybaviteľná v mysli každého a tým nastáva lepšie porozumenie uvedených kontrastov.”


1. Choď tam (do fitness centra) a celých XY kíl, ktoré máte navyše, tam na tom prvom tréningu okamžite spáľte. Ak to nepôjde hneď na prvom tréningu, tak na druhý deň v tom pokračujte.

2. Bod 1 – dnes najneskôr zajtra.

3. Potrebujem pracovať najmä na tricepsoch lýtkach, takže ostatné partie tela sú niekoho iného.

4. Videl/a som Janku/Janka, ako schudol super tréningom za týždeň 3 kilá. Vraj je to zaručené. Idem do toho.

 
“Existuje veľmi veľa podobných príkladov a dalo by sa to určite rozvíjať. Efektivitu podstaty by to ale nezvýšilo,” dodáva Ľuboš Gsch. „Otvorenie fitness centier ma teší, buďte však vo svojej snahe rozumní, primeraní, pravidelní a najmä sami sebou. Prajem veľa šťastia s budovaním skvelého tela a zdravia.”

Pri akýchkoľvek pochybnostiach určite kontaktujte odborníka, nie je totiž nič nepríjemnejšie ako zranenie, ktoré si spôsobíme neuváženým tréningom. O to viac, ak sa opatrenia na nejaký čas opäť uvoľnia. 

www.pohyb.sk

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu