Ako vám môžu byť práve vaši zamestnanci nápomocní pri preklenutí krízy? Inšpirujte sa Tomášom Baťom!

0
1313

Svet čelí obrovskej zdravotnej kríze. Dnes je už viac než isté, že nás momentálna situácia zasiahne aj po finančnej stránke.
Mimoriadne vládne opatrenia a z nich vyplývajúce obmedzenie pohybu, zatvorenie mnohých maloobchodných sietí, podnikov a prevádzok je veľkou skúškou pre všetkých z nás.
Mnohé firmy a podniky v dôsledku týchto opatrení prešli na home office, niektoré zatvorili úplne a viaceré naďalej fungujú v nezmenenom režime.
Či už patríte do akejkoľvek z týchto skupín, všetci si kladieme rôzne existenčné otázky:
Čo príde a čo možno očakávať?
Čomu veriť a čomu nie?
Zvládneme pokryť náklady?
Čo teraz robiť?
Ako sa pripraviť?

“Sporiť v lepších časoch na tie horšie,” znejú rady finančných poradcov. Ruku na srdce. Koľkí z vás majú dostatočnú rezervu na pokrytie nákladov na najbližšie 3 – 4 mesiace?
Kritická situácia môže ekonomicky zlikvidovať mnohé podniky.
V tejto súvislosti vláda spolu s karanténnymi opatreniami prijala aj balíček ekonomických riešení, ktoré by mali pomôcť slovenským firmám zmierniť dopad koronavírusu na chod a prevádzku ich podnikania.

Podľa odborníkov sú však opatrenia v porovnaní s inými krajinami nedostatočné a podnikateľom pomáhajú akurát tak kúpiť si čas.
Spoliehať sa na záchranu a čakať na to, ako k tomu pristúpi vláda asi nie je zrovna najspoľahlivejší plán na to, ako zabezpečiť firme prosperujúcu budúcnosť.
Je preto potrebné, čím skôr pristúpiť k akčným krokom.
Prizvite na pomoc svojich zamestnancov.
Ako?

Rovnako ako aj vy, aj oni sa zo dňa na deň ocitli v neistote. Nemajú istotu príjmu, a tým akúkoľvek záruku bezpečia a schopnosti pokryť rodinné mesačné výdavky.
Rovnako ako vy hľadajú spôsoby, ako z toho vyviaznuť s čo najmenšou ujmou.
Hľadajte spoločne!

Prečo by ste to mali konzultovať s radovými zamestnancami?
Stalo sa vám niekedy, že prišiel za vami váš priateľ alebo známy so žiadosťou o radu? Nachádzal sa v situácii, z ktorej nevidel žiadne východisko, no vy ste videli jasné riešenie?
Je to pre to, že ste sa na jeho situáciu pozerali z iného uhla pohľadu a s chladnou hlavou. Neboli ste do problému zainteresovaní, a tým pádom ste videli viacero únikových ciest a možností voľby.
Rovnako to môže fungovať aj v tomto prípade.

Skvelým príkladom takéhoto prístupu bol Tomáš Baťa, ktorého netreba azda prestavovať.
Vybudoval najväčší obuvnícky podnik na svete, a to originálnym systémom jeho riadenia.
Jeho podnikanie vystihuje politika efektívnych opatrení a mnohé z nich sa zrodili práve v čase veľkej povojnovej hospodárskej krízy.
Priemyselné podniky sa vtedy aj v dôsledku veľkej revalvácie ocitli v neriešiteľnej situácii.
Export u firmy Baťa klesol z 64 mil. Kč na 15,4 mil. Kč. Svojim zamestnancom dlžil takmer 6 mil. Kč.
Tomáš Baťa sa ocitol na rozcestí. Buď zastaví výrobu a prepustí všetkých zamestnancov, alebo prispôsobí firemné náklady novým pomerom.

Riešenie hroziaceho bankrotu prispelo k jeho povesti geniálneho podnikateľa.
Odmietol pristúpiť na zatvorenie závodu a prepustenie ľudí. Bol zástancom filozofie, že veľká kríza sa nedá riešiť malými prostriedkami.
Zvolal svojich zamestnancov a všetci sa zhodli na spoločnom riešení. Za podmienok, že nikto nepríde o svoju prácu všetci súhlasili so znížením mzdy o 40%.
Tomáš Baťa znížil taktiež ceny obuvi o 50 % a zaviazal sa svojim zamestnancom poskytovať potraviny, odevy a ostatné bežné životné potreby za polovičné ceny, vďaka tomu že nakupoval priamo u výrobcov.

Takýmto originálnym spôsobom sa mu podarilo preklenúť obdobie krízy bez radikálnych strát a vystaveniu svojich zamestnancov riziku, že nebudú mať z čoho žiť.
Prehlasoval, že nikdy nebude so svojimi pracovníkmi sťažovať na pomery, pretože bol toho názoru, že nepriaznivé situácie sú tu na to, aby sme ich zvládli, aj keď sme ich nezavinili.
Opatrenia Tomáša Baťu boli v mnohých smeroch naozaj nadčasové a možno sa nimi aj v dnešnej dobe rozhodne inšpirovať.

V čom tkvie momentálna sila vašich zamestnancov?
vidia situáciu z iného uhla pohľadu
poznajú prostredie a okolnosti, ale nie sú v situácii natoľko asociovaní
hľadajú najvhodnejšie riešenia, ktoré by aj im pomohli ustáť situáciu s čo najmenším dopadom na ich život

Aké výhody otvoreným dialógom s vašimi zamestnancami môžete získať?
získate nové nápady a pohľady na danú situáciu
nájdete prienik riešení, ktoré budú uspokojivé pre obe strany (win-win)
spoznáte bližšie charakter svojich zamestnancov
podporíte budovanie ich lojality k podniku
prejavíte im dôveru tým, že im umožníte podieľať sa na záchrane podniku

Tieto zistenia sa stanú cenným zdrojom informácií, ak budete musieť pristúpiť k radikálnym opatreniam, a to zníženiu počtu zamestnancov.
Zvolajte si svojich zamestnancov, ideálne prostredníctvom tele-mostu alebo online stretnutia a položte im nasledujúce otázky:
Keby ste boli v pozícii majiteľa podniku, ako by ste zareagovali na momentálnu situáciu?
Akými opatreniami by ste začali najskôr?
Čo by ste urobili na zachovanie prevádzky podniku?
Na čo by ste sa zamerali, aby ste zabezpečil dostatočný predaj, a tým aj profit?
Kde by ste znížili náklady?
Čo ste ochotný podstúpiť, aby ste si zachovali prácu a tiež pravidelný príjem?
Aké sú vaše návrhy na zlepšenie chodu firmy?

Autor textu: Monja Prole

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu