Mal to byť súkromný projekt ale nakoniec z toho vznikla dobrovoľná iniciatíva, zastúpená odborníkmi, odhodlaná pomáhať podnikateľom hľadať odpovede na otázky, ako udržať svoje podnikanie aktívne a ako úspešne podnikať aj počas krízy.
Ako vznikla iniciatíva „Podnikanie počas krízy“ a aké sú jej ciele, sme sa porozprávali s jej zakladateľkou Monjou Prole koučom a poradcom v oblasti podnikania.
Ako došlo k vzniku iniciatívy „Podnikanie počas krízy“?
Projekt „Podnikanie počas krízy“ som rozbehla pár dni potom ako som zostala doma s deťmi z dôvodu vzniknutej situácie v súvislosti s koronavírusom. Mal to byť projekt, ktorý mi mal pomôcť zostať v styku mojimi klientmi ako aj s inými podnikateľmi. Takýmto spôsobom som im chcela dať najavo, že v tom nie sú sami.
Čo bolo hlavným cieľom alebo poslaním tejto iniciatívy?
Mojim zámerom bolo takýmto spôsobom podporiť najmä malých a stredných podnikateľov, aby toto obdobie nebrali tragický ale aby tento čas využili na prehodnotenie svojho doterajšieho podnikania. Vedela som, že ich čaká ťažké obdobie a návrat k podnikaniu po uvoľnení opatrení nebude jednoduchý.
Videla som príležitosť v tom, aby ten čas využili na prehodnotenie spôsobu doterajšieho podnikania, reorganizáciu a nastavenie efektívnejšieho spôsobu riadenia či samotných procesov. Samozrejme videla som aj množstvo príležitostí, ktoré táto situácia ponúka.
Ako na tieto tvoje návrhy podnikatelia reagovali?
Pre všetkých to bol najskôr šok, niektorých dokonca tak paralyzoval, že sa zasekli a nevedeli čo ďalej, boli rezignovaní lebo nevideli riešenie.
Iní boli zase aj napriek ťažkej situácii a neistote ochotní hľadať nové možnosti, spôsoby a cesty ako udržať svoje podnikanie aktívne a boli ochotní prijať akúkoľvek pomoc či radu.
Ocenili najmä to, že ako mentor vďaka svojim skúsenostiam sa dokážem na ich podnikanie pozrieť s chladnou hlavou, ukázať im kroky ako zanalyzovať súčasný stav, nastaviť optimálne riešenia pre ich biznis a naučiť ich ako si vytvoriť plán, aby sa vyhli budúcim hrozbám.
Takže veľmi rýchlo ma zaplavilo množstvom správ a otázok ale mnohé z nich siahali aj za hranice mojich kompetencií ako sú napríklad právne či účtovné poradenstvo.
Vtedy som si uvedomila, že tu je obrovský nezaplnený priestor.
Čo to presne znamená?
Potreby trhu sa za krátky čas výrazne zmenili, čo ovplyvnilo doterajšie podnikanie azda vo všetkých jeho oblastiach a to naraz.
Podnikatelia v podstate od základov potrebujú prehodnotiť všetky aspekty ich podnikania, nestačí len prehodnotiť predajnú stratégiu ale vstupuje do toho aj marketingová stratégia, nový spôsob komunikácie so zákazníkmi, otázky týkajúce sa GDPR, financií či pracovného a obchodného práva.
To mi dalo impulz zhromaždiť viacerých odborníkov z rôznych oblastí.
Kto sa teda partnerský podieľa na tomto projekte?
Partnermi projektu sú Vonet GroUp, ktorý zastupujem ja a Mgr. Martina Nádaská. Ja sa venujem témam ako sú strategické plánovanie, krízový manažment a rodinné podnikanie. Mgr. Nádaská zastrešuje oblasť vzdelávania, talent manažmentu a rozvoja osobnosti.
Ďalej je to spoločnosť KROČKA & PARTNERS, kde dámy JUDr. Katarína Kročková a JUDr. Božena Grancová, PhD. majú v malíčku GDPR, pracovné a obchodné právo.
Svoje rady týkajúce sa budovania brandu a marketingových stratégií na sociálnych sieťach nám prezradí Cyril Orem z OREM VENTURES.
VAL-FER média bude zastúpená známym moderátorom a odborníkom na internú a externú komunikáciu Mgr. Valerom Ferkom, ktorý nás bude sprevádzať zákulisím vzťahov s verejnosťou.
Ing. Mgr. Hedviga Vadinová ako audítor, daňový poradca a súdny znalec bude s nami zdieľať svoje dlhoročné skúsenosti a to nielen v oblasti daní a účtovníctva.
Zároveň rokujeme s ďalšími odborníkmi z rôznych oblastí, čo znamená, že naša skupina odborníkov sa nestále rozrastá o nových členov.
Čo ťa najviac motivuje a teší v súvislosti s týmto projektom?
Veľmi sa teším, že aj napriek ťažkej situácii, v ktorej sa podnikatelia dnes nachádzajú, napriek všetkým pracovným či súkromným povinnostiam a výzvam, ktorým čelíme, stále sú medzi nami ľudia ochotní nezištne pomáhať a podeliť sa o svoje cenné skúsenosti s ostatnými.
Ako sa môžu naši čitatelia – podnikatelia zapojiť do tejto skupiny?
Skupinu „Podnikanie počas krízy“ s rovnakým názvom nájdu na Facebooku ako aj na LinkedIne, stačí ak požiadajú o členstvo v skupine.
Akým spôsobom podnikatelia môžu získať konkrétne informácie, ktoré potrebujú?
Na stránkach publikujeme články na rôzne témy. Snažíme sa z každej oblasti sledovať najčastejšie otázky, ktoré podnikatelia momentálne riešia. Takže informácie nájdu buď v článkoch alebo členovia môžu sami vyvolať diskusiu na určitú tému a môžu sa aj na nás obrátiť s konkrétnou otázkou.
Chcela by si niečo na záver odkázať podnikateľom?
Chcela by som im odkázať, aby si uvedomili, že na túto situáciu sa nikto nevedel pripraviť vopred. Nie je hanbou to, že sa ocitli v neznámej situácii. Rovnakej situácii či novým výzvam čelíme všetci, bez ohľadu na odvetvie alebo veľkosť podniku. Preto sa netreba báť požiadať o pomocnú ruku.
Ako sa môžu podnikatelia môžu spojiť priamo s tebou v prípade záujmu o tvoje služby?
Všetky potrebné informácie nájdu na oficiálne stránke spoločnosti www.vonetgroup.sk
foto: Archiv M.P.