Vyše 2 000 žiakov základných škôl si už vlani vyskúšalo inovatívne zážitkové vodné vzdelávanie a zrealizovalo viac ako 30 vodných prvkov na svojich domovských školách. Druhý ročník projektu Voda pre našu budúcnosť odštartoval svoje aktivity a zapojí sa doň ďalších sedem slovenských škôl. Cieľom je okrem iného znížiť spotrebu vody v školách a následne aj v domácnostiach.
Dôsledky klimatickej krízy významne zasahujú aj do života ľudí na Slovensku. Deficit zrážok je vážny problém už v súčasnosti. Minulý rok sa podľa údajov SHMÚ extrémne suché podmienky vyskytli na viac ako polovici územia Slovenska a trvanie sucha bolo na niektorých miestach dlhšie ako 200 dní.
Opatrenia, vďaka ktorým vieme efektívnejšie zadržiavať a využívať zrážkovú vodu, sa dajú realizovať aj na úrovni jednotlivcov. Výrazne chce tomu pomáhať aj environmentálna výchova detí či dospelých. Jedným z príkladov je projekt Voda pre našu budúcnosť, ktorý prepája na školách výučbu s témou vody, sucha a klimatickej zmeny s praktickými opatreniami realizovanými v školskej záhrade.
Ide najmä o vybudovanie prvkov súvisiacich so zadržiavaním vody na školskom pozemku. V rámci projektu, ktorý prebieha i vďaka podpore značky Finish, ktorá si dala za cieľ šetriť vodu aj prostredníctvom svojich produktov na umývanie riadu a pod taktovkou Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica, sa minulý rok zaškolilo v téme voda, sucho a klimatická zmena osem slovenských škôl, v ktorých vyše 2 000 žiakov strávilo viac ako 250 hodín inovatívnym a rovesníckym vzdelávaním. „Tímy zložené z učiteľov a žiakov začali svoju vzdelávaciu púť na kurze v Zaježovej, kde mali možnosť pozorovať rieku a absolvovať aj veľa praktických aktivít. Následne získané poznatky preniesli do svojich škôl a naplánovali si realizáciu vodných prvkov na školských dvoroch. Teší nás, že školy počas prvého ročníka projektu vlastnoručne zhotovili 30 takýchto prvkov, ktoré pozitívne ovplyvnili mikroklímu v okolí škôl,“ hovorí Zuzana Gallayová z CEEV Živica. Zo spätnej väzby škôl vyplynulo, že detí preniesli nové poznatky aj do svojich domovov k rodičom a súrodencom.
Školáci boli naozaj kreatívni a vybudovali dažďové záhrady, kompostoviská, včelie bufety či mokrade. Jednou z prvých škôl, ktorá si vytvorila vlastnú dažďovú záhradu a nádoby na zber dažďovej vody, bola ZŠ Hanušovce. Týmto opatrením zároveň ušetrili pitnú vodu na škole, pretože zadržanú vodu využívali počas pestovateľských prác na polievanie zeleniny v záhonoch. Zároveň vytvorili veľké kompostovisko a sudy na vodu napojili na zvody vody. Veľký ohlas medzi učiteľmi aj žiakmi malo termosnímkovanie školských dvorov. „Žiakom sme demonštrovali význam menej intenzívne kosených plôch, dôležitosť zatrávňovania a zadržiavania vody v krajine. Táto aktivita sa tešila veľkej popularite, nakoľko sme v horúcich dňoch mohli pozorovať dopad ľudskej činnosti na svoje okolie a nastaviť tak riešenia na zmiernenie klimatickej zmeny na miestnej úrovni,“ dopĺňa Zuzana Gallayová.
Do druhého ročníka projektu bolo k pôvodným ôsmim školám s medzinárodným certifikátom Zelená škola vybratých ďalších sedem (ZŠ s MŠ Dlhé nad Cirochou, ZŠ Kronerka Martin, SŠ Svidník, ZŠ Nová Baňa, ZŠ Pribinka Zlaté Moravce, ZŠ Slovenská Ľupča, ZŠ s MŠ Brehy), ktoré prejdú procesom inovatívneho vzdelávania o vode, suchu a klimatickej zmene.
„Zmeny sa dajú robiť aj malými krokmi, no začať musí každý od seba. Či už to bude doma použitím kvalitných kapsúl bez nutnosti predmývania riadov alebo v školách prostredníctvom sudov na dažďovú vodu. Každá aktivita sa počíta a my radi podporíme projekt, ktorý na deti vplýva dlhodobo a vštepuje im pevné základy do budúcnosti,“ uzatvára Kateřina Krestová, manažérka značky Finish, ktorá sa intenzívne zaoberá šetrením vody napríklad aj pri umývaní riadov s jej produktami.
Foto: archív Zelená škola