Najpopulárnejšie domáce turistické destinácie v Tatrách majú už za sebou časť letnej sezóny. Horské strediská aj vodné parky sa pri bilancovaní zhodujú v jednom – najčastejšie v nich počuť slovenčinu a češtinu. Uprostred leta sa začal predpredaj zimných pobytov…
Prvá polovica leta priniesla relatívne stabilné počasie, čo pre centrá cestovného ruchu znamenalo dobrú návštevnosť nielen z pohľadu denných návštevníkov, ale aj ubytovaných hostí. „Prvú polovicu leta hodnotím dobre až veľmi dobre – ako v Tatrách tak aj vo vodných parkoch. Zrejme aj vzhľadom na rôzne informácie o cenách v Chorvátsku si veľa ľudí vybralo domácu dovolenku. Navyše, keď vezmeme do úvahy aktuálnu spoločenskú situáciu – veľkú infláciu a rôzne iné priority, ktoré musia ľudia riešiť, sme príjemne prekvapení a zároveň vďační, že sa rozhodli pre dovolenku v Tatrách,“ uviedol Igor Rattaj, predseda predstavenstva Tatry mountain resorts (TMR). Pri sumarizácii doterajšieho leta je pozitívnym zistením návrat českej klientely. „Českí klienti sú veľkým prekvapením – tak ako v zime, keď ich ubudlo, v lete ich zasa výrazne pribudlo. Vyzerá to pomaly ako pred 20 – 30 rokmi, keď väčšinu klientov tvorili práve Slováci a Česi. Takže Česi sa nám vracajú do Tatier,“ doplnil Rattaj.
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2023/08/8-WM-Sezona-Marek-Hajkovsky-Tatralandia-2-1024x522.jpg)
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2023/08/8-WM-Sezona-Marek-Hajkovsky-Tatralandia-2-1024x522.jpg)
Z pohľadu národností tvorí prvú trojku tradične Slovensko, Česká republika a Poľsko, štvrté miesto sa v závislosti od rezortov líši. Napríklad vo vodných parkoch sú to hostia z Izraela, ale v horských strediskách klienti z Maďarska. Výzvou pre domáci cestovný ruch ostáva druhá polovica leta. „Zaujímavé je, že júl býva tradične slabší, všetci cestujú k moru a až august si Slováci vyberajú ako termín na druhú, možno kratšiu, ale domácu dovolenku. August preto mávame silnejší aj vo vodných parkoch aj v horských strediskách, takže tešíme sa na druhú časť leta. Tá prvá naznačuje, že by to mohlo byť dobré. Dúfam preto, že počasie sa nepokazí a všetko bude OK,“ informoval šéf TMR.
Pri porovnaní s letom pred pandémiou sa absolútne počty návštevníkov postupne dorovnávajú. Prevádzkovatelia turistických rezortov sa však musia vysporiadať s novým fenoménom – bookingom na poslednú chvíľu. „V praxi to znamená, že ubytovacie kapacity dopredávame posledné dva – tri dni pred nástupom na pobyt. Výnimkou sú ubytovacie kapacity vo vodných parkoch, ktoré sa vo väčšom rozsahu rezervovali o niečo skôr a júl sa nám podarilo obsadiť veľmi dobre,“ vysvetlil prevádzkový riaditeľ TMR Slovensko Branislav Kačkovič.
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2023/08/8-WM-Sezona-3-1024x519.jpg)
![](https://womanman.sk/wp-content/uploads/2023/08/8-WM-Sezona-3-1024x519.jpg)
Vrchol letnej turistickej sezóny prináša obvykle so sebou aj začiatok predpredaja zimných pobytov, vrátane Silvestra, vo vodných parkoch a horských strediskách. Hlavnou udalosťou tohtoročnej zimy na Slovensku bude Svetový pohár v alpskom lyžovaní v Jasnej. „Intenzívne už na ňom pracujeme a očakávame veľkú
návštevnosť. V zimnej sezóne budeme zároveň pokračovať vo filozofii poskytovať v cene pobytu nielen skipasy, ale aj vstupy do vodných parkov. Tento štandard komplexných zážitkov chceme dopriať každému, kto sa rozhodne pre dovolenku u nás,“ uzavrel predseda predstavenstva TMR Igor Rattaj.
Pripravil: Marian Galajda, Foto: Marek Hajkovský