S cieľom ponoriť sa do sveta neviditeľného dizajnu si IKEA prizvala na pomoc jedného z najpovolanejších ľudí zo sveta vôní – Bena Gorhama zo spoločnosti Byredo. Koncept neviditeľného dizajnu vychádza z myšlienky: nielen vzhľad domácnosti má vplyv na to, ako sa človek doma cíti. Výsledkom je kolekcia OSYNLIG s 13 vonnými sviečkami, ktoré vám oživia spomienky a spríjemnia čas strávený doma.
Vône majú úžasnú schopnosť vyvolávať spomienky a majú výrazný vplyv aj na náladu či emócie. Napríklad vôňa škorice u vás môže navodiť vzrušujúci pocit, ktorý si spájate s predvianočným časom. Pri vôni borovíc a táboráku si pred očami zase vybavíte spomienky na nezabudnuteľné leto. A závan čerstvo opratej bielizne vás možno v myšlienkach prenesie späť do rodičovského domu. Podľa Správy o živote v domácnosti (Life at Home report), ktorú publikuje IKEA, majú ľudia silnú asociáciu medzi vôňami a pocitom domova.
Tieto poznatky inšpirovali spoločnosť IKEA k tomu, aby spojila sily s Benom Gorhamom – zakladateľom značky Byredo, ktorá sa zameriava na luxusné parfumy a módne výrobky. Spoločnosť ponúka sortiment exkluzívnych vôní pre ľudí aj do domácnosti. Sila vonných sviečok a parfumov značky Byredo spočíva v ich jednoduchosti – majú minimalistické zloženie a využívajú tie najkvalitnejšie suroviny. IKEA sa v spolupráci s Benom Gorhamom pozrela na to, ako by dokázal neviditeľný dizajn zlepšiť život v domácnosti prostredníctvom vôní.
Kolekcia OSYNLIG („neviditeľný“ po švédsky) obsahuje 13 vonných sviečok, ktorých cieľom je vyvolať širokú škálu pocitov – od nostalgie za zážitkami až po sny o veciach, ktoré by ste možno chceli spraviť v budúcnosti. Ich hlavnou úlohou je však spríjemniť čas strávený v domácnosti.
Aby bola kolekcia skutočne určená pre čo najviac ľudí, jej 13 vôní je roztriedených do troch skupín – kvetinové, drevité a svieže. Vďaka takémuto širokému záberu si v kolekcii nájde vôňu podľa svojich predstáv každý na svete. Možno sa zamilujete do jednej konkrétnej vône, alebo sa vám zapáči ich kombinovať. Kolekcia je v predaji od 2. novembra 2020.
Prostredníctvom tejto kolekcie chce IKEA demokratizovať svet vôní a spraviť z nich cenovo dostupný luxus. Vďaka kolekcii OSYNLIG si exkluzívne vône bude môcť dovoliť ktokoľvek a koncept neviditeľného dizajnu sa dostane k širšiemu publiku než kedykoľvek predtým.
Keď máme obmedzené možnosti toho, ako si prispôsobiť trojrozmerné prvky v domácnosti, prichádza na rad neviditeľný dizajn, teda využitie vôní, zvukov či svetla. Môže nám ponúknuť nové a nečakané riešenia na výzvy, s ktorými sa dnes v domácnosti stretávame.
„Vône sú veľmi dôležitou súčasťou domácnosti, kde vytvárajú pocit pohodlia a bezpečnosti. Snažíme sa pritom vyvíjať čo najviac rôznych vôní. Podporujeme totiž myšlienku, že každý má k vôňam iný vzťah, takže neexistuje správny či nesprávny výber vône,“ vysvetľuje Ben Gorham.
„Neviditeľný dizajn je nadstavbou funkčnosti a dopĺňa do domácnosti nehmotné veci – osvetlenie, náladu či atmosféru. Práve tie v domácnosti dokážu vytvoriť emotívne a zaujímavé prostredie,“ dodáva James Futcher, kreatívny riaditeľ IKEA pre kolekciu OSYNLIG. „Táto myšlienka ma priviedla k tomu, aby som sa pozrel z iného uhla aj na svoju vlastnú domácnosť a príležitosť, ktorú mi vývoj kolekcie OSYNLIG priniesol. Hlavným cieľom vlastne nikdy nebolo vyrábanie vonných sviečok – išlo nám najmä o motivovanie ľudí, aby sa pri zariaďovaní domácnosti vrátili k svojim spomienkam a iným abstraktným veciam.”
foto: IKEA